POP

      • *..

Local Natives: Gorilla Manor. Infectious/PIAS.

De Local Natives komen uit Los Angeles, maar was het Brooklyn geweest dan had niemand raar opgekeken. Het geluid dat het vijftal op hun debuutalbum Gorilla Manor neerzet, heeft raakvlakken met dat van trendy New Yorkse bands van Fleet Foxes tot Yeasayer.

De meerstemmige zang, die de laatste tijd zo in zwang lijkt, is harmonisch dik in orde, terwijl hun ritmische structuren die van de vroege Talking Heads in herinnering roepen.

Om de invloed te onderstrepen, coveren ze een liedje van Talking Heads uit 1978, Warning Sign, een van de hoogtepunten op Gorilla Manor. Maar ook de eigen nummers klinken zelfverzekerd en pakken de luisteraar meteen in.

Folk en Afrikaanse ritmes zijn in bij nieuwe gitaarbands, maar de Local Natives geven er een geheel eigen draai aan. In januari komt de band naar Nederland voor een drietal optredens.

Spannende rock met hiphop
* * *

Blakroc: Blakroc. Coop/V2.

Het Amerikaanse garageblues duo The Black Keys heeft na hun samenwerking met hiphop-producer Danger Mouse de smaak blijkbaar te pakken gekregen. Voor hun nieuwe project Blakroc zochten ze contact met een aantal van de bekendste rappers van het moment.

Nu pakt de combinatie van rock met hiphop niet per definitie goed uit, en daar was het duo zich terdege van bewust. De meeste nummers kwamen live tot stand, met The Black Keys zelf verantwoordelijk voor de muziek, terwijl rappers als Ludacris, Mos Def, Raekwon en Pharoahe Monch de vocalen voor hun rekening namen.

Geen samples dus (behalve de knap gebruikte tekstflarden van de overleden Ol’ Dirty Bastard) maar wel pakkende rock ’n’ roll riffs die het gevecht aangaan met soms erg sterke raps. Niet alles op dit boeiende project pakt even goed uit maar Coochie, Stay Off The Fucking Flowers en Ain’t Nothing Like You (Hoochie Coo) behoren tot de spannendste hiphop-tracks van het jaar.

Lady Gaga is net niet origineel genoeg
* *

Lady Gaga: The Fame Monster. Warner Music.

Met Lady Gaga kreeg de popmuziek er dit jaar eindelijk weer eens een ster van wereldformaat bij. Liedjes als Just Dance, Paparazzi en Poker Face zijn zo ongeveer de enige wereldwijde pophits van dit jaar, terwijl debuutalbum The Fame van de New Yorkse zangeres een van de weinige echte bestsellers was.

The Fame Monster is een dubbel-cd die naast The Fame een cd met acht nieuwe liedjes bevat. Het lijkt wel alsof het hier restmateriaal betreft, want de meeste liedjes zijn ondermaats. Het aardigst is Bad Romance, maar ook dit liedje leunt net iets te vaak op de van Madonna geleende elektrobeat.

Wil Lady Gaga echt de status van superster behalen, zal ze toch origineler te werk moet gaan. Een zoveelste Madonna derivaat zijn we zo weer vergeten.

Gijsbert Kamer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden