pop

*****..

TRANSPARANT EN OPZWEPEND
Amy Winehouse: Back To Black. Island/Universal.

TRANSPARANT EN OPZWEPEND
In eigen land is het tweede album van de Londense Amy Winehouse eind vorig jaar al unaniem geprezen, en nu haar Back To Black eindelijk in Nederland uit is kunnen we dat enthousiasme alleen maar delen. Waar de nu 23-jarige Winehouse op haar debuut Frank (2003) zo knap wist te flirten met jazz, laat ze zich nu met nog meer overtuiging in met de soulmuziek. Klassieke Motown- en Stax-soul uit de jaren zestig wel te verstaan, en niet van die weke jaren zeventig muziek waar haar Amerikaanse neo-soul zangeressen zo graag mee aan de haal gaan.

TRANSPARANT EN OPZWEPEND
Vanaf het eerste liedje Rehab grijpt Winehouse je bij de lurven. Tekstueel (‘They tried to make me go to rehab, but I said no no no’) en muzikaal. Heel knap weet producer Mark Ronson (werkte ook al met dat andere Britse fenomeen, Lily Allen) een nieuw geluid neer te zetten dat transparant en opzwepend is, maar ook heel handig citeert uit oude (Motown) hits. Winehouse heeft bovendien precies dat rauwe, doorleefde stemgeluid dat nodig is om geloofwaardig te blijven in haar teksten, die nog altijd het gebaar van de opgestoken middelvinger verbeelden. Zo beginnen we het jaar graag.

ER IS NOG HOOP VOOR DE HIPHOP
*****

ER IS NOG HOOP VOOR DE HIPHOP
Nas: Hip Hop Is Dead. Def Jam/Universal.

ER IS NOG HOOP VOOR DE HIPHOP
Op zijn nieuwe cd wil de New Yorkse rapper Nas hiphop ten grave dragen. Zijn collega’s zijn te veel uit op geld en status, en vergeten de soulbeleving waar de muziek ooit uit voortkwam. Daar heeft hij wellicht gelijk in, maar hij slaat soms te vaak door, en dan wordt zijn boodschap drammerig. De beats zijn vertrouwd kaal en old school, en dat hij technisch nog altijd een van de begaafdste rappers is lijdt ook geen twijfel. Maar niet alle nummers zijn even spannend als het titelnummer, met een goed gekozen sample van de baslijn uit Iron Butterfly’s In-A-Gadda-Da-Vida, of, mooist van allemaal, Let There Be Light. Prachtig hoe hiphop en soul hier bij Nas (met hulp van Kanye West) samenkomen. Kop op Nas, er is nog hoop voor hiphop met een nummer als dit.

THE NEPTUNES ZONDER TRUCJES
*****

THE NEPTUNES ZONDER TRUCJES
Clipse: Hell Hath No Fury. Zomba/Sony BMG.

THE NEPTUNES ZONDER TRUCJES
Naar verluidt hebben perikelen met platenmaatschappijen er voor gezorgd dat het tweede album van rap-duo Clipse twee jaar op de plank bleef liggen. Mogelijk verklaart dat waarom we na al die middelmatigheid of erger die er aan Neptunes producties van de laatste tijd kleefde, eindelijk weer eens opveren bij het zien van hun naam. Pharrell Williams, toch een van de grote verliezers van 2006, trekt Mr Me Too naar een hoger plan. De jongens van Clipse zelf klinken gruizig en op den duur wat vlak, maar hun rapstijl biedt de Neptunes hier uitgelezen mogelijkheden. Vervormde en uit elkaar getrokken synthi-baslijnen en hitsige elektro-beats doen hier wonderen. De productie wordt hier nergens overdadig en klinkt ook minder als een trucje dan ander recent Neptunes-werk.

WAT EEN ONGEIN
*****

WAT EEN ONGEIN
Sonic Youth: The Destroyed Room. Geffen/Universal.

WAT EEN ONGEIN
Na het behoorlijk goede en voor hun doen simpel gehouden rockalbum Rather Ripped, kwam er in 2006 nog een Sonic Youth-plaat uit. Een contractuele verplichting naar het schijnt. En na beluisteren weet je het zeker: wat een ongein, deze verzameling B-kantjes en nummers die ze voorheen alleen in Japan releasewaardig achtten. Het enige nummer dat echt indruk maakt is The Diamond Sea – op het middelmatige The Washing Machine uit 1995 was dit het magische slotstuk, nu horen we de 25 minuten durende oorspronkelijke versie die toen te lang werd bevonden. Spannend tot het eind. Maar te laat en te weinig om deze cd te rechtvaardigen.Gijsbert Kamer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden