pop

OPMERKELIJKE SCHOONHEID..

********

Shearwater: Palo Santo. Fargo/Munich.

Zowel met hun stevige gitaarband Okkervil River als met hun op het wat rustigere materiaal toegespitste Shearwater heeft het Amerikaanse songschrijversduo Jonathan Meiburg en Will Sheff nog weinig potten kunnen breken. De platen die beide bands uitbrachten waren aardig, maar ontsnapten door te weinig urgentie wel heel makkelijk aan de aandacht.

Palo Santo daarentegen is een plaat van een opmerkelijke schoonheid. Op dit derde Shearwater-album zingt alleen Jonathan Meiburg en nu pas, zonder ‘hulp’ van Will Sheff, blijkt hoe bijzonder zijn stem is. In de rustige liedjes hoor je echo’s van Jeff Buckley en Antony, terwijl het stevigere werk de hypnose van Sixteen Horsepower en Arcade Fire in herinnering roept. Grote namen, maar bij deze groots vormgegeven liedjes ontkom je er niet aan. Meiburg zingt van secuur en ingehouden tot maniakaal op het randje van hysterie, maar hij wordt altijd keurig in balans gehouden door een rijke instrumentatie met banjo, trompet en glockenspiel.

ENO ONTNEEMT ZICHT OP SIMON

********

Paul Simon: Surprise. Warner Music.

Op zijn eerste plaat sinds het matig ontvangen You’re The One uit 2000 werkt Paul Simon verrassend samen met Brian Eno, die verantwoordelijk wordt gesteld voor het ‘sonic landscape’. Een ‘sonisch landschap’ dat vol staat met zoemende elektronica dat het zicht nog al eens ontneemt op de liedjes van Simon.

Het is ook even wennen, dit Surprise. De onontkoombare swing van zijn Graceland heeft Simon ook nu weer niet weten te benaderen. Maar met, naast Eno, topmuzikanten als Bill Frisell, Herbie Hancock en drummer Steve Gadd wordt het ook geen moment saai. Simons omfloerste stem wringt alleen te veel met de wel heel complexe instrumentatie. Daardoor ontgaat je te makkelijk de kwaliteit van zijn zeer actuele, betrokken teksten.

BOMBASTISCH, MAAR HET WERKT

********

Pet Shop Boys: Fundamental. EMI.

Actueel en betrokken zijn dit keer ook de teksten op het nieuwe album van de dit jaar jubilerende Pet Shop Boys. Na 25 jaar klinken ze nog altijd hetzelfde. Dat wil zeggen: even goed als op hun beste platen, waarvan het laatste hoogtepunt Very toch al weer uit 1993 dateert. Producer Trevor Horn heeft hun handelsmerk bijna uitvergroot: het geluid van overdadig ronkende sequencers en andere elektronica, in combinatie met de lijzige, maar unieke stem van Neil Tennant, klonk zelden zo bombastisch. Maar het werkt, vooral in contrast met een paar mooie, kleine liedjes als Luna Park. De gemiddelde kwaliteit van de liedjes ligt hoger dan op de latere platen, maar echt verrassen doen ze niet meer. Fundamental is gewoon een leuke, vertrouwd klinkende Pet Shop Boys plaat.

GOED BEDOELD, SLECHTE PLAAT

*******

Adrian Borland: The Amsterdam Tapes. Pop One Records.

De in 1999 door zelfmoord om het leven gekomen Adrian Borland genoot vooral in Nederland veel aanzien met zijn band The Sound. Deze Britse postpunkgroep, die begin jaren tachtig niet was weg te slaan van de Nederlandse podia, maakte met Jeopardy (1980) en From The Lions Mouth (1981) twee prachtplaten. Borland probeerde nog jaren vergeefs dit niveau te benaderen, en zocht ten einde raad begin jaren negentig onderdak in het land waar ze hem altijd het meest hebben gewaardeerd. Met Nederlandse musici werkte hij aan een album waarvan in 1992 de demo’s werden afgekeurd. Dat komt nu uit, met nieuw ingespeelde begeleiding door Nederlandse musici onder leiding van de toen ook verantwoordelijke Bart van Poppel. Goed bedoeld wellicht, maar geen goede plaat. De liedjes klinken vlak, Borland zingt, de laatste liedjes uitgezonderd, weinig betrokken. Had maar laten liggen, en je best gedaan Borlands wél goede werk gewoon leverbaar te krijgen.

Gijsbert Kamer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden