Populairste Facebookpagina's: koffie, chocola en schoenen

AMSTERDAM - Hoe belangrijker Facebook wordt, hoe belangrijker de speciale fanpagina's op deze netwerksite worden voor bedrijven. Marketingbureau Ignite zette voor de tweede keer de vijftig grootste pagina's op een rij. Seks, suiker, cafeïne en chocola zijn natuurlijk populair, maar ra ra wie staat er op nummer één?

De fanpagina van Google, een van de grootste concurrenten van Facebook. Foto: screenshot

Juist, Facebook zelf. Liefst 31 miljoen van de 500 miljoen Facebookgebruikers 'vindt Facebook leuk'.

YouTube
Pijnlijk genoeg voor de sociale netwerksite staat de videodienst van een van de grootste concurrenten, Google, op de tweede plaats. Bovendien is YouTube een van de grootste groeiers.

Verder in de bovenste tien: Coca Cola, Skittles (fruitsnoepjes), Oreo (koekjes), Starbucks (koffieshops), energiedrankje Red Bull, Disney, MTV en het populaire schoenenmerk Converse All Stars.

Die laatste pagina bestond vorig jaar nog niet en heeft nu al 12 miljoen fans. De algemene pagina van het merk, Converse, heeft nog eens 10 miljoen fans. Bij elkaar opgeteld zou het aantal fans goed zijn voor een derde plaats.

Groei
Die enorme groei gaat naar verwachting alleen nog maar sneller. Facebook doet erg zijn best dé startpagina te worden van internet; nu is dat voor veel mensen nog zoekmachine Google.

Als Facebookers een naam in het zoekveld invoeren, komen ze alleen op pagina's binnen de netwerksite terecht. Daarom wordt het voor bedrijven langzaam belangrijker een pagina op Facebook te hebben dan op het 'gewone' internet, dat door Google wordt doorzocht.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden