nieuws hiphopgolf

Poppodia weten met Nederlandstalige hiphopartiesten een veel jonger publiek naar binnen te lokken

De traditionele poppodia hebben de Nederlandstalige hiphopartiesten ontdekt. Met speciale jongerenfeesten, aparte programmeurs en strenge regels voor de begeleiding, proberen ze de jonge hiphopfan naar concerten te trekken. Met succes, want het aantal optredens van hiphopartiesten zit in heel Nederland duidelijk in de lift, zo blijkt uit een enquête van de Volkskrant onder 25 poppodia.

Jonge fans wachten op een concert van rapper Boef in Rotterdam. Beeld Simon Lenskens

Hiphopartiesten als Boef en Lil’ Kleine zijn al langer actief in het discothekencircuit, waar ze soms twintig minuten optreden en meer optredens per avond kunnen geven. In de grotere Nederlandse poppodia als Paradiso in Amsterdam, TivoliVredenburg in Utrecht, 013 in Tilburg en Het Paard in Den Haag moeten de artiesten vaak een volwassen optreden van anderhalf uur vullen.

Volgens programmeur Pim van Dinther van TivoliVredenburg ontdekt een nieuwe generatie hiphopsterren dat het artistiek uitdagend maar ook erg leuk is om in poppodia op te treden, omdat daar niet zoals in de discotheken een minimumleeftijd van 18 jaar geldt. ‘En de artiesten merken dat je in een popzaal toch beter aan je publiek kunt bouwen. De shows en onze hiphopfeesten voor alle leeftijden zijn vaak meteen uitverkocht, er broeit echt iets.’

De helft van de podia schrijft voor dat kinderen onder de 16 of 14 met een begeleider moeten komen. Beeld Simon Lenskens

De nieuwe hiphop trekt vaak een veel jonger publiek, waardoor een flink aantal podia extra maatregelen neemt en komt met op jongeren gerichte initiatieven, zo zeggen de 25 ondervraagde organisatoren. Soms heeft publiek van onder de 14 bijvoorbeeld extra begeleiding nodig. Ruim de helft van de concertpodia hanteert de huisregel dat een oudere begeleider de fans onder de 16 of 14 jaar moet begeleiden.

Volgens de programmeurs van bijvoorbeeld Het Paard en TivoliVredenburg ervaren podia extra verantwoordelijkheid bij de toestroom van een jong publiek. Zo wordt er vaak extra veiligheidspersoneel ingezet. Sommige poppodia laten hiphopconcerten die naar verwachting een jeugdig publiek trekken, vroeger beginnen, zodat de zaal ook eerder leeg kan stromen.

Een concertbezoeker van rapper Boef in concertzaal Annabel in Rotterdam. Beeld Simon Lenskens

‘We trekken de concerten waarbij écht jong publiek komt vaak een uur of anderhalf naar voren’, laat het Nijmeegse Doornroosje weten. Het concert kan dan bijvoorbeeld al om 19.00 uur beginnen. Doornroosje zag het aantal hiphopconcerten in de eigen zaal in korte tijd verdubbelen, en voelt zich dus geroepen op de veranderende publiekssamenstelling in te spelen.

Aangezien jongere bezoekers geen alcohol mogen drinken, gaan bij sommige optredens de bierkranen in de zaal dicht. Maar meestal werken de poppodia met de gebruikelijke polsbandjes voor 18-plussers, net als bij de andere concerten. Een zestal podia, zoals de Hedon in Zwolle en Gebr. de Nobel in Leiden, zijn al begonnen met het organiseren van jongerenfeesten met veel hiphop op het programma en weinig of geen alcohol aan de bar.

Lees meer

Poppodia krijgen dankzij de populariteit van hiphop steeds meer zeer jong publiek over de vloer. Hoe passen de organisatoren zich aan?
Hiphop is hét genre van het moment, en de fans van de populairste artiesten zijn jong. Héél jong, soms pas 10 jaar. De Nederlandse poppodia worden tijdens hiphopoptredens dus bestormd door uitzinnige jongeren. En die moeten voor een deel nog ‘leren uitgaan’. Zo passen de podia zich aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden