‘Poppodia moeten professioneler’

Poppodia in Nederland moeten bedrijfsmatiger opereren, en gemeenten moeten een eigen popbeleid ontwikkelen. Die adviezen staan in het Grote Poppodium Onderzoek.

Van onze verslaggever Robert van Gijssel

Deze adviezen staan in het vandaag op de Groningse muziekbeurs Eurosonic te presenteren Grote Poppodium Onderzoek, gedaan in opdracht van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) en gefinancierd door het VSB-fonds. In het onderzoek van bureau Vreeke & Van Dalen wordt verder geconcludeerd dat de podia zelf moeten investeren in ‘verfijnde marketing’ en opleidingen voor medewerkers.

Volgens de VNPF hebben zich de afgelopen jaren ‘stormachtige ontwikkelingen’ voorgedaan in de poppodiumsector. Bezoekersaantallen stegen en gemeenten investeerden fors in nieuwbouwprojecten en ingrijpende en dure verbouwingen van bestaande podia. Bij de podia, die van oudsher vaak drijven op de inzet van vrijwilligers, werd een professionalisering ingezet: het aantal betaalde functies groeide.

Toch kwam een aantal podia in grote problemen, vaak omdat de met nieuwbouw gepaard gaande stijgende exploitatiekosten (door bijvoorbeeld alleen al een fors toegenomen energierekening) niet konden worden voldaan. Het podium Nighttown in Rotterdam ging in 2007 failliet, en een jaar daarvoor waren tekorten aan het licht gekomen bij podia als Het Patronaat in Haarlem en Muzinq in Almere.

In een artikel in de Volkskrant luidden de directeur Paul van Oort van het Zwolse podium Hedon en cultureel onderzoeker Leon Zwaans de noodklok. Zij concludeerden dat gemeenten na al te gulle financiële injecties in nieuwbouw vaak schrokken van de financiële strop en gingen beknibbelen op subsidie, waardoor budgetten voor de programmering verschraalden, met alle gevolgen van dien. De podia zelf zouden volgens de twee na een verbouwing professioneler management moeten krijgen.

Het onderzoek van de VNPF, dat onder andere werd gedaan naar aanleiding van deze publicatie, concludeert nu deels hetzelfde. Geconstateerd wordt dat de verbouwingsgolf nog lang niet ten einde is: 40 procent van de podia heeft een nieuwbouw, verhuizing of verbouwing gepland. ‘Gemeenten lijken het belangrijk te vinden een mooi poppodium te hebben.’ Maar de noodzakelijke volgende stap ontbreekt volgens de onderzoekers. ‘Overheden moeten bij een vergroting van een poppodium altijd rekening houden met een hogere subsidie.’

Volgens het rapport ondervinden podia dat ze ondanks flinke incidentele investeringen van de gemeente nauwelijks deel zijn gaan uitmaken van het gemeentelijk beleid. ‘Het popbeleid van de meeste gemeenten stelt helaas nog te weinig voor.’ Gemeenten zouden nauwelijks geïnteresseerd zijn in welke rol de popmuziek binnen de gebiedsgrenzen moet vervullen. De onderzoekers stellen dat gemeenten gemakkelijker gelden lijken vrij te spelen voor incidentele nieuwbouw of verbouw dan voor structurele exploitatie of voor een heuse popinfrastructuur.

De rapporteurs adviseren de poppodia zelf ‘kwaliteitsmanagement’ toe te passen. ‘Organisatie en beleid moeten vaker tegen het licht worden gehouden.’ Door professionele doorlichting door experts kunnen podia werken aan sluitender exploitaties. Medewerkers zouden beter moeten worden getraind, om te kunnen opereren in een professionele organisatie.

Ook aan effectieve marketing schort het nog bij veel podia. De onderzoekers constateren dat concertbezoekers tegenwoordig incidenteel naar een podium komen, dus alleen wanneer er een band speelt die de interesse wekt. ‘De tijd dat bezoekers ongeacht het programma toch wel naar het podium kwamen, ligt ver achter ons.’ Effectieve marketing bij verschillende publieksgroepen zou meer interesse kunnen wekken voor relatief onbekende bands.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden