AlbumrecensieThe All is One

Popparels en een orkestrale suite: de Noren van Motorpsycho maken een van hun mooiste platen ★★★★☆

Motorpsycho: The All is One

Ze doen het niet om de complimentjes, maar wat is Motorpsycho toch een bewonderenswaardige band. Allereerst omdat de drie Noren jazz, heavy-, prog- en psychedelische rock samenbrengen zonder gekunsteld of saai te worden. Dat is een prestatie. En dan brengt de band ook nog bijna jaarlijks een enorm album uit, of liever nog een dubbelalbum, zoals ook nu weer met het epos The All is One.

Ga er maar voor zitten. En geniet er van. Motorpycho gooit er op plaat één direct een paar toegankelijke, zelfs aanstekelijke tracks uit als The Magpie of het dromerige folkliedje Delusion (the Reign of Humbug). En begint dan aan het meesterstuk van de plaat, de uit vijf delen opgebouwde suite N.O.X.

De Noorse band Motorpsycho.Beeld Terje Visnes

Ook deze lange, orkestraal gedragen stukken zijn meeslepend. Natuurlijk: Motorpsycho gebruikt weleens een wat minder voor de hand liggende maatsoort. En het stuk Circles around the Sun doet denken aan het soms zenuwslopende bigbandwerk van Frank Zappa. Maar Motorpsycho zoekt eerder de betovering van de herhaling, en dus de bedwelmende ‘drone’, dan de virtuositeit van de in de progrock soms wat overheersende solo’s.

Deel vier van de suite, het een kwartier durende Night of Pan, is een indrukwekkend opgebouwd werk met een repeterende toetsen, subtiele fluiten en richting de finale donderende drums. Het is een van de mooiste stukken uit de al bijna twintigjarige geschiedenis van deze band. Die als uitsmijter ook nog komt met twee behapbare, nog geen drie minuten durende popparels als The Dowser en A Little Light.

Motorpsycho

The All is One

Heavy