Ter Redactiepoprecensent

Popjournalist Robert van Gijssel mist de moshpit

Geluk bij een ongeluk dat hij dankzij de coronacrisis via Zoom in de huiskamer van reggaetonsuperster J. Balvin mocht kijken. Maar geef popjournalist Robert van Gijssel alsjeblieft zijn zwetende, knokkende menigtes terug. 

Robert van Gijssel, popjournalist bij de Volkskrant. Beeld Sabine van Wechem

Eind januari stond hij nog in een moshpit bij een concert van heavymetalband Slipknot. ‘Midden voor in de zaal, aan de rand van die knokkende cirkel, dat je er tegenaan duwt weet je wel?’ Een gelukzalige glimlach verschijnt op het gezicht van poprecensent Robert van Gijssel als hij eraan terugdenkt. ‘Dat is de beste plek.’

Maar dat was januari, een tijd waarin we niet opkeken van een zwetende, beukende massa mensen. Dat kan nu allemaal niet meer. Van Gijssel: ‘Een moshpit is natuurlijk dé manier om een virus op te lopen.’ Hij grinnikt een beetje. ‘Iedereen spuugt elkaar vol in de bakkes. Maar het is voor mij het ultieme voorbeeld van de beleving van livemuziek, dat je je samen in die adrenaline stort. Dat moét terugkomen. Het is een soort ijkpunt geworden voor mij: is er een punt na deze klotecrisis dat we weer in zo’n moshpit kunnen staan?’

2020 brengt Nederland een pijnlijke concert- en festivalloze zomer, na een periode waarin openluchtfestivals een niet weg te denken seizoensverschijnsel waren. Maar de overheid verbiedt massale evenementen zoals concerten en festivals tot er een vaccin is tegen covid-19. Dus Van Gijssel, wiens agenda normaal gesproken bepaald wordt door al die live-evenementen, gaat een vreemde tijd tegemoet.

Hoe veranderde jouw werk de afgelopen tijd?

‘40 procent van mijn normale werk hield op, schat ik, dat zijn de concerten. Inmiddels heb ik weer zo af en toe een concert, want sinds juni mogen er weer dertig mensen in een zaal zijn. Maar normaal was ik drie avonden per week bij een concert en in het weekend vaak nog op een festival. Dat viel allemaal weg.

‘Die verloren 40 procent werd wel ruimschoots opgevuld met stukken over de problematiek in de sector, daardoor was ik uiteindelijk drukker dan voor de crisis. En de popmuziek heeft het geluk dat er wel albums uitkomen die je kan recenseren, wat ook meteen weer een aanleiding is voor interviews.’

Die interviews moesten nu via videoverbinding. Dat was nog niet gebruikelijk voor jullie.

‘Meestal vragen we om een face-to-face-interview. Het alternatief was vaak een telefonisch interview, maar dan kan je niets van sfeer en gevoel toevoegen, dus dat wilden we liever niet. Maar face to face kon niet meer, dus we moesten onszelf een beetje opnieuw uitvinden.

‘Het mooie was dat ik een video-interview aangeboden kreeg met iemand waar ik al heel lang achteraan zat: J. Balvin, een Colombiaanse reggaetonster. Zijn clips hebben miljarden views. Hem kon ik nooit interviewen, want wat kon hem zo’n Nederlandse journalist nou schelen? Maar nu had hij niets te doen, dus ik mocht hem interviewen over Zoom.

‘Dat was heel tof, want ik kwam via Zoom eigenlijk ín zijn huiskamer in Medellín, Colombia. Normaal spreek je zo’n ster in een hotel, ontvangt hij zes of zeven mensen op een dag. Nu kon ik gewoon om me heen kijken: wat zijn dat voor planten? Hey, er staat een motor in de schuur. Er ligt daar een Nintendo. Je krijg een blik op iemands privéleven die je bij normale interviews nooit krijgt. Toen dacht ik: dit levert juist heel veel op. Dat ga ik vaker doen.’

Hoe staat het er nu voor met de popsector?

‘Mensen maken zich nog steeds grote zorgen. Ik heb er zelf ook echt wakker van gelegen. Je weet dat bij veel kleine podia, zoals bijvoorbeeld muziekcomplex dB’s in Utrecht, al iedere cent wordt omgedraaid. Of nichefestivals zoals Roadburn in Tilburg, mijn favoriet in Nederland. Zo lang geen inkomsten hebben, kan voor kleine festivals en podia zomaar het einde betekenen.’

Zijn er al veel kleine podia en festivals omgevallen?

‘Het moet grotendeels nog blijken. Concertlocatie EM2 in Groningen is er al wel mee opgehouden. De grote festivals zullen wel overeind blijven, maar we beginnen ons al wel zorgen te maken over de festivals van volgend jaar, omdat het nu afhangt van wanneer er een vaccin is. Dat vind ik echt eng.’

Sinds 1 juni zijn er wel weer voorstellingen tot dertig mensen toegestaan. Je bent al bij een aantal van die anderhalvemeterconcerten geweest, zoals een recent concert in de Ziggo Dome.

‘Klopt. Met dertig mensen op anderhalve meter in die enorme zaal, terwijl Danny Vera speelt. Zo gek. Dat je elkaar zit aan te kijken: wat zitten we hier nou te doen. Je bent meer bezig met hoe raar het is dan met de muziek. En dat kan niet uit, natuurlijk, financieel: dertig mensen in zo’n zaal als die van de Ziggo Dome.’

Moeten we niet gewoon nog wat langer geduld hebben? Het gaat om de volksgezondheid.

‘Maar hoe langer kleine podia verstoken blijven van publiek, hoe groter de kans dat ze failliet gaan. Het is ook een bedrijfstak waar heel veel mensen afhankelijk van zijn. Het eindproduct is een luxeproduct, maar de banen niet. Wat dat betreft is er ook een puur economische factor. De popsector zit in hetzelfde schuitje als de voetbalsector. Misschien zouden ze een gezamenlijke vuist moeten maken.’

Plots verschijnt er weer een brede glimlach op zijn gezicht. ‘Wat ik wel een beetje heb: ik zit me al zo te verheugen op straks dat eerste festival. Shit man, dan ga ik helemaal los.’ Hij maakt een juichbeweging met zijn armen. ‘Als ik mensen uit de muziekwereld spreek en we zitten weer te mopperen met elkaar, dan hebben we het daar over. Die eerste straks jongens: dat wordt een vette show.’

Recente stukken van popjournalist Robert van Gijssel:

Hoera, we mogen weer: na drie maanden stilte klinkt op zaterdag 6 juni héél even muziek in de Ziggo Dome. Dat geeft vreugde, maar stemt ook uitgesproken zorgelijk.

Via Zoom spraken we met reggaetonster J Balvin thuis in Medellín over diens toch verschenen album

Hoe steun je een band in coronanood? Drie initiatieven uit de muziekindustrie

Interview met Slipknots Corey Taylor: ‘Ik houd van horror, dat zal niemand zijn ontgaan’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden