Pop, Bach, een hoempa, en atonale klanken

De verbouwde Stadsschouwburg in Haarlem opent met een moderne musical...

haarlem ‘In de wereld lopen 6 miljard mensen rond’, brallen Webwachters en Virusmannen. ‘In onze virtuele wereld houden we de aantallen in de hand. Opsporen en onschadelijk maken, dat meisje!’

‘Dat meisje’ is Batte Jorisdochter (10), gespeeld door Ricky Koole. Ze ontvlucht de alledaagse realiteit van een koud zakengezin door op zoek te gaan naar haar alter ego, haar tweelingbroer. Daarvoor stapt ze letterlijk in een van de spellen op haar computer. Cirkelend in cyberspace wordt ze het middelpunt van een King’s Quest-achtig heldenavontuur, met buizenstelsels die aan oude Mario-games doet denken, boosaardige webbewoners en een blonde, glossy Elfenvrouw.

Batte of Het onwaarschijnlijke maar bijna ware verhaal van Batte Jorisdochter en haar verdwenen tweelingbroer Maurits is de musical voor het hele gezin waarmee Haarlem morgenavond zijn verbouwde Stadsschouwburg opent. Er zijn reguliere voorstellingen, scholenvoorstellingen en workshops met aandacht voor toneelspel, filosofie, compositie, alles met het doel een zo breed mogelijk publiek naar het heropende theater te lokken.

De knusse schouwburg aan de Leidsevaart is 5 jaar dicht geweest. Met de opening van het gebouw wordt een kroon gezet op de renovatie van de vier belangrijkste podia in Haarlem. Een flink vergrote toneeltoren en een nieuwe, glazen entree onder het oorspronkelijke gebouw springen vanaf de buitenkant het meest in het oog. De gevel uit 1918 is door de architect Erick van Egeraat intact gelaten.

Batte, een co-productie van de theatergroepen Huis aan de Amstel en Wederzijds, is geschreven in opdracht van de gemeente Haarlem. De makers van het stuk, Ad de Bont (tekst), Liesbeth Coltof (regie), Guus van Geffen (vormgeving) en Peter-Jan Wagemans (muziek), hebben op verzoek van de gemeente fragmenten uit de geschiedenis van de stad in het stuk verweven. De Barteljorisstraat, het Frans Halsmuseum en de oude Haarlemse regenten, ze komen er allemaal in voor. De virtuele wereld van Batte kan tevens werken als een tijdmachine, waarin je moeiteloos terugzapt naar de 17de eeuw.

Tijdens de eerste doorloop van de nieuwe productie zitten de dialogen gebeiteld en lopen ook de ingewikkelde Wagemans ritmes weinig deuken meer op. Het ASKO-Schönbergensemble, geleid door Jurjen Hempel, speelt voor de gelegenheid popbeats en slaakt klezmergilletjes alsof het niet anders gewend is. Op kwaliteit is niet bezuinigd. Eersteklas musici, acteurs en vormgevers zijn voor de voorstelling aangezocht.

Voor de componist Peter-Jan Wagemans was het genre musical nieuw. Hij heeft met Batte de smaak van het grote publiek gezocht, maar is tegelijkertijd gul geweest met een gewaagder muzikaal idioom. Pop, Bach, een hoempa uit de Dreigroschenoper en Wagemans’ atonale klanken wisselen elkaar in sneltreinvaart af. Intrigerend gegeven: het fantasietaaltje van Battes tweelingbroertje laat Wagemans samengaan met een sonoor bassende baritonsaxofoon.

‘Ik ben geen mens, ik ben een kind’, zegt Batte tegen de Elfenvrouw. Bondiger kun je haar weerzin tegen de verrotte geldmaatschappij van de volwassenen om haar heen niet samenvatten. ‘Batte’ gaat over heimwee. Heimwee naar een thuis, naar een verwante ziel, naar eerlijkheid en pure gevoelens. De intieme, warmrode zaal van de Haarlemse Schouwburg biedt daarvoor een prachtige entourage.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden