PolyGram grijpt in bij blues-dochter Motown

Muziek- en filmproducent PolyGram gaat de touwtjes strakker aantrekken bij haar Amerikaanse dochterbedrijf Motown. Wegens het uitblijven van aansprekende hits moet het management van Motown voortaan rapporteren aan dat van een andere PolyGram-dochter, Mercury Records....

Van onze economische redactie

AMSTERDAM

Ook worden er mogelijk banen geschrapt bij Motown dat nu nog honderd werknemers heeft. Een woordvoerster van PolyGram weigerde commentaar te geven op het bericht.

Volgens de Wall Street Journal moet de succesvolle Mercury-president Danny Goldberg toezien op het gewenste herstel bij Motown. De huidige Motown-directeur André Harrel, wiens uitbundige levensstijl bijdraagt aan de verliezen van de platenmaatschappij, mag in principe wel op zijn post blijven, maar moet direct aan Goldberg gaan rapporteren. Nu is hij alleen verantwoording schuldig aan het PolyGram-hoofdkantoor in Londen.

Motown maakt sinds 1993 deel uit van PolyGram, dat destijds 584 miljoen betaalde voor de onderneming. Het label kende zijn bloeiperiode in de jaren zestig, toen bijna iedere zwarte soul- en rhythm & bluesartiest van formaat bij deze maatschappij was ondergebracht.

Vorig jaar voerde Motown al een ingrijpende creatieve verandering door, waarmee het label weer het 'centrum van R & B en de motor van Afro-Amerikaanse muziek' moest worden. Niet alleen paste de onderneming het artiestenbestand grondig aan, ook de structuur en cultuur werd veranderd. Als onderdeel van dit plan verhuiste Motown van Los Angeles naar New York. Via het verder uitbouwen van een keten van eigen themarestaurants moest de naamsbekendheid bovendien worden vergroot.

Het label investeerde veel in beloftes als 98 Degrees, Taral Hicks en Ronnie Hanson, maar resultaten zijn vooralsnog uitgebleven. Het marktaandeel van Motown is de afgelopen jaren gestaag afgekalfd. Dit in tegenstelling tot Mercury dat vorig jaar zijn marktaandeel al zag verdubbelen tot 4 procent en ook in het eerste halfjaar veel commericeel succes boekte met onder meer de tieneridolen Hanson, drie blonde broertjes die meer dan 3 miljoen exemplaren verkochten van hun album Middle of Nowhere.

PolyGram hecht veel waarde aan een uitgebreid palet van platenlabels met een eigen achtergrond en cultuur omdat hiermee de creativiteit van de artiesten beter gediend is. Toch plaatste het bedrijf eerder al het raplabel Def Jam - bekend van onder andere LL Cool J - onder de verantwoordelijkheid van Mercury.

Op de beurs was het aandeel PolyGram maandag gevraagd. Het fonds steeg zes gulden naar een slotrecord op 118.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden