Poltergeist: aardige horror, geen echt geslaagde remake

Prima griezelkost voor een nieuwe generatie die vinexwijken niet meer met succes associeert en opgroeit met schermpjes. Maar de maatschappijkritiek uit de eerste Poltergeist is in de remake helaas niet geüpdatet.

Floortje Smit
null Beeld .
Beeld .

Omdat nu eenmaal niets heilig is, heeft na zo'n beetje elke horrorfilm uit de jaren zeventig en tachtig nu ook Poltergeist een remake gekregen. De door Steven Spielberg geschreven klassieker uit 1982 bezorgde minstens een hele generatie nachtmerries over televisietoestellen en clownspoppen en bleek een fascinerende parabel over de Amerikaanse maatschappij van eind jaren zeventig.

Toch durfde producent en griezelkoning Sam Raimi het aan het verhaal een nieuw jasje te geven. In deze nieuwe Poltergeist, geregisseerd door Gil Kenan, verhuist een all American family door financiële problemen naar een aangeharkte buitenwijk. Naar een spookhuis: de jongste dochter verdwijnt in een parallelle dimensie en moet worden teruggehaald met behulp van een medium.

Horrorspruiten

Kindmonsters op het witte doek zijn fascinerend. Hoeveel soorten zijn er? Kevin Toma over duiveslkinderen in de film.

The Exorcist Beeld .
The ExorcistBeeld .

De schrikeffecten zijn talrijk en lekker eng - al lopen ze steeds uit op een anticlimax, zodat ook Amerikaanse pubers de film van de filmkeuring in een bioscoop mogen zien. De 3D-techniek werkt daarbij afdoende. Prima griezelkost voor een nieuwe generatie die vinexwijken niet meer met succes associeert, opgroeit met een overvloed aan schermpjes en gewend is aan ouders die zo druk zijn met hun eigen sores dat zij niet zien wat er onder hun neus gebeurt.

Maar de maatschappijkritiek uit de eerste Poltergeist is niet geüpdatet. Technologie is niet alleen gevaarlijk en onbetrouwbaar, maar ook een hulpmiddel. Waar het origineel ook over familieverhoudingen ging, blijven de personages hier eendimensionaal - ondanks een fijne cast. Hier is het geen indiaanse oude begraafplaats waar de Amerikaanse droom in de vorm van een nieuwbouwwijk veelzeggend is overheen geplempt, met alle ellende van dien.

Het is alsof iemand hier simpel de punten van de klassieker met elkaar heeft verbonden, zonder het gehele Poltergeist-plaatje te overzien. En dan is er nog die andere remake-valkuil waar ook deze film intuimelt: de neiging om meer te laten zien dan in origineel - die hele parallelle dimensie bijvoorbeeld - terwijl spanning juist schuilt in wat niet zichtbaar is.

Poltergeist is een aardige horrorfilm, maar een echt geslaagde remake van een dergelijke klassieker vereist meer vernieuwing.

Poltergeist Regie: Gil Kenan. Met: Sam Rockwell, Rosemarie DeWitt, Kyle Catlett, Kennedi Clements93 min.,in 40 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden