BLIKPolestar-CEO spreekt

Polestar-baas Thomas Ingenlath: ‘We willen een Europees equivalent zijn van Tesla’

Thomas Ingenlath, CEO van Polestar.Beeld Hollandse Hoogte

Hoe wint een nieuwe fabrikant van elektrische auto’s het vertrouwen van de consument? Door aan te schurken tegen zijn moederbedrijf. Voor het Chinees-Zweedse automerk Polestar is dat het degelijke Volvo. Directeur Thomas Ingenlath legt uit hoe hij de Polestar volwassen maakt. 

Polestars eerste auto (toepasselijk nummer 1 genoemd) was een showmodel, een kostbare praalwagen die het kunnen van het bedrijf moet tonen. Nummer 2 is een wat bereikbaarder auto die in grote aantallen gebouwd moet worden en gaat concurreren met Audi’s, BMW’s en Tesla’s. Vorige week werd hij gepresenteerd aan de Nederlandse pers en binnenkort kunnen de eerste Nederlandse kopers hem afhalen.

Een nieuw automerk opbouwen dat in hoge volumes wil produceren, is geen sinecure. Vraag maar aan Elon Musk, die met zijn elektrische Tesla Model 3 jarenlang in een productie- en distributiehel verzeild raakte. Maar Polestar heeft een voordeel: het is onderdeel van autogrootheden Volvo en het Chinese Geely. Dankzij de ervaring daar is het gelukt in korte tijd een eigen bescheiden modellenreeks te ontwikkelen.

Net als Tesla kiest Polestar ervoor geen eigen dealernetwerk op te tuigen. Geen showrooms met verkopers met gladde praatjes, zegt Ingenlath. In Nederland worden zaterdag 25 juli drie zogenoemde Spaces geopend, autogalleries in de binnensteden van Eindhoven, Rotterdam en Leidschendam (Amsterdam volgt later), waar de twee modellen van Polestar staan uitgestald en waar de potentiële klant kan voelen, ruiken en ‘ervaren’.

Wat is er mis met een gewone showroom?

‘Ik ga weleens naar zo’n Autohaus, zoals ze in Duitsland heten (Ingenlath is van oorsprong Duitser, red.). Dan komen er meteen allerlei types op je af, die van alles beginnen te vragen, terwijl ik misschien alleen even naar die auto wil kijken. Het voelt ongemakkelijk, omdat je meteen het gevoel krijgt dat iemand je een auto wil verkopen. Het gaat niet altijd zo, maar het houdt me wel tegen.

‘Daarom zullen onze medewerkers niet op bezoekers aflopen om ze een auto te verkopen. Daar verdienen ze hun geld niet mee. Ze verdienen hun geld met het geven van informatie als de klant erom vraagt.

Wat Thomas Ingenlath zelf mooi vindt aan de Polestar 2: ‘De sterke graphics van de achterlichten.'

‘Andere redenen zijn: als je als fabrikant een groot autopaleis wilt, waar twintig auto’s staan opgesteld, dan moet je naar de buitengebieden. In stadscentra kun je zoiets niet bouwen. Terwijl dat de plek is waar klanten verkeren. Ze gaan er naar een restaurant, bezoeken een museum en misschien straks ook een Space van Polestar. Het is fijn dat je niet eerst een uur moet rijden om buiten de stad een auto te kunnen bekijken. Je bent toch al in het centrum, en daar willen wij ook zijn.

‘Bovendien: dealers hebben een monsterprobleem. Kijk wat er gebeurt na de coronacrisis. Alle retail zit diep in de sores. Ze moeten echt overleven. Terwijl onlineverkopers profiteren.’

Maar ik wil als klant de auto misschien ook even in daglicht zien, of in een andere kleur, of ik heb iets in te ruilen. Dingen die mensen doen bij een normale dealer.

‘Bij ons kun je ook een testrit maken. We hebben in de Spaces verrekte goeie virtual reality, waarmee je de auto in allerlei kleuren kunt bekijken.’

Nederlandse klanten kunnen hun bestaande auto niet inruilen en moeten hun tweedehands zelf zien kwijt te raken. Een andere start-up die e-auto’s bouwt, erg succesvol is in Nederland en die ook alleen maar virtuele showrooms heeft, kan niet altijd rekenen op tevreden klanten als het gaat om service. Bijvoorbeeld bij schade.

‘We maken er geen geheim van dat we onderdeel zijn van Volvo. We gebruiken dit dealernetwerk. Er staat altijd iemand voor je klaar als dat nodig is.’

Wat Thomas Ingenlath zelf mooi vindt aan de Polestar 2: ‘Je ziet dat auto-ontwerpers graag accenten zetten met chroomlijstjes. In die val wilden we niet trappen. Geen chroom dus, en daar ben ik heel blij mee.'

Vorig jaar heeft een jury van autojournalisten en ontwerpers de Polestar 1 uitgeroepen tot mooiste. Kunt u drie details noemen van de Polestar 2 die u tevreden stemmen?

‘Het meest prominent zijn de sterke graphics van de achterlichten. Een echt grote stap vind ik dat we de standaard designbehandeling van auto’s hebben verlaten. Ik bedoel daarmee: chroom. Dat hebben we helemaal weggelaten. Je ziet dat auto-ontwerpers graag accenten zetten met chroomlijstjes. In die val wilden we niet trappen. Geen chroom dus, en daar ben ik heel blij mee. Het oogt zo natuurlijk. We hebben het wel geprobeerd, maar al snel werd duidelijk dat dat niet goed was.

‘Het derde element is de veganistische benadering. Geen dierlijke producten in de auto, zoals leder. Iedereen is dol op de moderne stoffen die Nike gebruikt. Die hebben wij ook toegepast. En bewust niet teruggevallen op leer, wat je bij elk premiummerk ziet. Als iemand het wil, is het een optie. Maar ik vind leer uit de tijd; het is om zo veel redenen niet goed. Daarom promoten we veganistische materialen. Daar komen ook nog eens minder schadelijke gassen uit. En het is makkelijk schoon te maken. Leer is mooi voor oldtimers.’

Wat directeur Thomas Ingenlath zélf mooi vindt aan de Polestar 2: Geen dierlijke producten in de auto, zoals leer, wat je bij elk premiummerk ziet. Als iemand het wil, is het een optie. Maar ik vind leer uit de tijd.'

Toen ik vorige week met de Polestar 2 reed, stopte iemand naast me en toeterde. We openden onze ramen. Hij zei: wat een mooie auto, is dat de nieuwe Volvo S40? Als iemand uw auto verwart met een Volvo, is dat een compliment of een belediging?

‘Ik heb er vrede mee. We begonnen met een auto die heel erg Volvo was; de Polestar 1 was ooit een Volvoconcept. De Polestar 2 is al iets minder Volvo en de nummer 3 zal nog iets verder afgedreven zijn, en steeds meer ‘Polestar’ zijn. Dit is de pijn waar elk dochtermerk doorheen moet, je losmaken van je ouders kost tijd.

‘Soms vind je het niet prettig als je op je ouders lijkt, en wil je rebelleren. Maar ik denk dat we nu volwassen genoeg zijn om dat aan te kunnen. En eerlijk gezegd is het ook niet alleen maar een nadeel. Want het is als start-up heel moeilijk een merkidentiteit op te bouwen. Wij kunnen als Polestar de imagohulp zeker gebruiken in de beginfase, zoals de veiligheid waar Volvo voor staat. En de gezonde levensstijl van Scandinavië. Dus het is prima voor ons om nog een tijdje met Volvo te worden geassocieerd.’

Wat voor autofabrikant wilt u over vijf jaar zijn?

‘Een elektrisch performancemerk, in de league van Tesla en Porsche. Met een sterke basis in de Polestar 2. Een concern dat een bijdrage levert aan de verduurzaming van de auto-industrie. Er gebeurt veel, maar de mate van verandering gaat niet snel genoeg. Andere industrieën lopen veel verder voorop als het gaat om verduurzaming. Nieuwkomers, en Tesla is een uitstekend voorbeeld, laten zien hoe snel veranderen kan en nodig is. Ik denk dat wij die boodschap ook hebben begrepen. We willen een Europees equivalent zijn van Tesla.’

Alles zit erop, van panoramadak tot dodehoekmelders in de ranke buitenspiegels, van stuurhulp tot, desgewenst, een trekhaak voor de caravan. De elektrische Polestar 2 kan concurreren met brandstofauto’s uit hetzelfde, prijzige segment. Lees hier recensie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden