blik testpolestar 2

Polestar 2 is een echte concurrent voor Tesla

Alles zit erop, van panoramadak tot dodehoekmelders in de ranke buitenspiegels, van stuurhulp tot, desgewenst, een trekhaak voor de caravan. De elektrische Polestar 2 kan concurreren met brandstofauto’s uit hetzelfde, prijzige segment.

De Polestar 2

Gereden

Polestar 2

Motor: twee motoren voor en achter met een totaalvermogen van 300 kW (omgerekend 408 pk) en 660 Nm trekkracht
Accu: 75 kWh bruikbaar
Actieradius: 470 km (WLTP) / 400 km (praktijk) 
Interne driefaselader met ma ximaal 11 kW vermogen, snelladen met maximaal 150 kW (40 min. van 0-80%) Gewicht: 2.123 kg

Toen Volkswagen kort na de uitbraak van het dieselschandaal besloot zich te richten op de bouw van elektrische auto’s, leek de grootste uitdaging te liggen in de auto zelf. Ingenieurs braken zich het hoofd over de treinladingen accu’s die nodig waren, fabrieken die omgebouwd moesten worden, toeleveranciers van wie afscheid genomen moest worden.

Al deze problemen zijn nog niet overwonnen. Maar als VW zijn gewicht in de strijd gooit, blijkt veel mogelijk in korte tijd: het concern kan nu meer dan honderdduizend e-auto’s per jaar bouwen en over een paar jaar ruim een miljoen.

Een geweldige prestatie. Alleen lijkt inmiddels niet de hardware de grootste uitdaging, maar de software. VW heeft besloten zelf een besturingssysteem te ontwikkelen voor zijn e-auto’s. Begrijpelijk, omdat het zo controle houdt. Maar de firma lijkt de complexiteit te hebben onderschat: inmiddels hebben diverse modellen, waaronder de elektrische ID, fikse vertraging opgelopen door softwareproblemen en is de divisiebaas ontslagen.

Bij Polestar hebben ze het beter begrepen. Het elektrische ondermerk van Volvo stak niet te veel energie in het ontwikkelen van een eigen besturingssysteem, maar koos als eerste fabrikant voor Android Automotive, Googles besturingssysteem voor auto’s. Dit is een zelfstandig werkend systeem (dus een aparte telefoon is niet nodig) en het werkt subliem. Vraag of de airco een graadje lager mag en het gebeurt. Of ze dat ene nummer van Snarky Puppy met Lalah Hathaway wil afspelen, en daar klinkt het nummer al door de geweldige Harman Kardon, die standaard is. Vraag de auto naar de dichtstbijzijnde snellader en je wordt erheen geleid.

Het bedieningsscherm reageert snel en is gebruiksvriendelijk. Software-updates worden automatisch uitgevoerd. Het Android-besturingssysteem werkt zelfstandig en heeft een eigen internetverbinding; er is dus geen smartphone nodig.

In veel testauto’s, ook van grote merken, zat Blik geregeld te tieren tegen de spraakdame, omdat ze geen snars begreep van wat je bedoelt, of alleen maar benzinestations kent, terwijl we overduidelijk in een e-auto zaten. Bij Android OS niets van deze ergernis. Het werkt vrijwel vlekkeloos en dankzij de goede spraakinterface is het gemis aan fysieke knoppen een stuk dragelijker. Natuurlijk, je levert je ziel en al je data uit aan de duivel door met Google in zee te gaan, maar dat hebben we toch al massaal gedaan. En deze duivel doet tenminste wat hij belooft.

1, 2, 3

Sommige fabrikanten hebben de naamgeving van hun modellen tot kunst verheven. Niet bij Polestar. Daar heette de eerste ‘1’ en de tweede ‘2’. Volgende modellen zullen 3, 4, enzovoorts worden genoemd. Wanneer de reeks stopt, weten ze nog niet, dus mogelijk dat ergens in het jaar 2053 nummer ‘100’ verschijnt.

Als Google straks ook in de autowereld marktleider is, ontstaat een levensgroot risico voor VW: als dit concern de problemen niet weet op te lossen met zijn eigen besturingssysteem, zal het vroeg of laat ook overstappen op een derde partij. Dat betekent dat de restwaarde van alle ID’s met VW’s OS vermoedelijk zal kelderen, omdat ondersteuning verdwijnt en zo’n auto twintig jaar meegaat. Speculatie, maar toch iets om als koper even bij stil te staan.

Prettig: de schermen tonen nu eens niet van die wow-u-rijdt-in-een-toekomst-auto!-animaties. Zoals gekleurde balkjes die aangeven hoe de stroom loopt (zal Blik worst wezen) en hoeveel energie er wordt geregenereerd bij het afremmen (idem). De Polestar 2 heeft een normaal dashboard van een normale auto en dat is een verademing.

Hoe is de Polestar 2 zelf? De prestaties, zoals actieradius, liggen op een niveau dat hoort bij de prijs van bijna zestigduizend euro. Een formidabel bedrag (later volgt een uitgeklede versie voor minder dan veertig mille). Maar de Polestar 2 concurreert met brandstofauto’s uit hetzelfde segment, en verslaat ze op sommige punten. Zo kent het model, anders dan de Duitse premiummerken, nauwelijks een optielijst. Alles zit erop, van panoramadak tot dodehoekmelders in de prachtig ranke buitenspiegels, tot stuurhulp, tot nou ja, de lijst is eindeloos. En voor caravanbezitters: de Polestar 2 kan tot 1.500 kilogram geremd trekken (trekhaak is wel een optie). En er is een performance pakket van zesduizend euro, dat u prima links kunt laten liggen.

De verlichting aan de achterzijde telt 288 ledjes die een vrolijk welkomstdansje doen als de sleuteldrager de auto nadert.

Elke fabrikant die iets met een accu op de markt brengt, zegt een Teslakiller te hebben. Polestar zegt dat niet, maar hun tweede is een van de weinige echte concurrenten voor de Model 3. Het laat zien dat nieuwkomers (ook al is Polestar een halfvolvo) het spel misschien beter begrijpen dan de oudgedienden. En de komst van de 2 geeft zakelijk rijders weer iets te kiezen.

De spiegels hebben een flinterdunne omlijsting, wat fraai oogt en volgens de makers leidt tot een lagere luchtweerstand, omdat de spiegel kleiner is. Dat scheelt actieradius, maar vermoedelijk niet meer dan een paar honderd meter per laadbeurt.

Hoe wint een nieuwe fabrikant van elektrische auto’s het vertrouwen van de consument? Door aan te schurken tegen zijn moederbedrijf. Voor het Chinees-Zweedse automerk Polestar is dat het degelijke Volvo. Directeur Thomas Ingenlath legt in een interview met de Volkskrant uit hoe hij de Polestar volwassen maakt. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden