PodcastrecensieDe showbizzmoord

Podcast De showbizzmoord duikt diep in het wilde radiowereldje van de jaren tachtig ★★★★☆

De Volkskrant luistert naar (nieuwe) podcasts en bespreekt er elke week een. Vandaag: De showbizzmoord duikt diep in de wilde radiojaren. 

Beeld AVROTROS

Het is niet omdat de moord op platenproducent Bart van der Laar onopgemerkt is gebleven, dat de podcast De showbizzmoord zo opzienbarend is. De flamboyante 36-jarige, die in 1981 in zijn Hilversumse villa om het leven werd gebracht, haalde destijds al het NOS-Journaal. En later nog een keer, toen bleek dat de vermeende dader ten onrechte negen jaar was vastgehouden. 

Het verhaal over de mysterieuze moord - de omstandigheden waaronder die plaatsvond zijn nooit opgehelderd en de dader ligt, vermoedelijk ook letterlijk, op het kerkhof - wordt in De showbizzmoord uitgebreid uit de doeken gedaan, waarbij veel hoofdrolspelers van veertig jaar geleden aan het woord komen. 

(Jammer is dat de misschien wel belangrijkste betrokkene alleen telefonisch is gesproken. Waarom de Vlaamse Patricia van de Putte, Van der Laars assistent en wellicht platonische geliefde, niet is bezocht, wordt in het midden gelaten.)

Meer luisteren? De Volkskrant tipt welke podcasts de moeite waard zijn (en welke niet).

Nee, dat De showbizzmoord zo opzienbarend is, komt doordat betrokkenen uit die tijd zo openhartig spreken over het doen en laten in de Hilversumse muziekwereld van die tijd. In de kantlijn van de moord-en-gerechtelijke-dwaling-die-volgde-reconstructie doen vooral Eddy Ouwens, een collega-producent van Van der Laar, en Derk Sauer, die destijds als journalist met collega en partner Ellen Verbeek onderzoek deed naar de moord, verslag van praktijken die je buiten de context van zo'n tragische moord niet minder dan hilarisch zou noemen.

Ouwens memoreert zonder scrupules hoe de zogeheten pluggers in die tijd de radio-dj's fêteerden om hun potentiële hit tot alarmschijf of, meer in het bijzonder, Tros-paradeplaat gebombardeerd te krijgen, waarna hun plaatje een week lang elk uur op de radio werd gedraaid. 

En ja, bij dat pluggerswerk kwamen inderdaad veel drank, drugs en seks kijken. En Van der Laar was er goed in. Zoals hij sowieso goed was in fêteren, fantaseren en overtuigen. Zo kon hij een miljoenenimperium bouwen met niet meer dan namen als Benny Neyman, Lenny Kuhr, Babe en Linda Williams. Die laatste deed, alvorens weg te zinken in de anonimiteit, in 1981 voor Nederland mee aan het Eurovisie Songfestival, nadat ze op ‘mysterieuze wijze’ de Nederlandse  voorronde had gewonnen, met een liedje waarvoor Van der Laar vermoedelijk niet geheel terecht de credits opeiste, zo leert een fragment uit het praatprogramma van Sonja Barend. 

Het stelde Van der Laar in staat zijn wc vol te hangen met certificaten die bewezen dat hij per Concorde de wereld rondvloog.

Naast de degelijke research waarop de makers, journalisten Babs Assink en Lammert de Bruin, hun uitstekende podcast stoelen, zijn het deze details die De showbizzmoord een grote plus geven: de schets van een wereld waarin het geld tegen de plinten klotste, cocaïne ontdekt werd (als je het wilde, stuurde je ‘een koerier naar de bloemist voor wat pokon’) en waarin het piratenradiostation Mi Amigo een opmerkelijke rol speelde. 

De baas daarvan, Sylvain Tack (een wafelbakker die de zender eigenlijk alleen was begonnen om reclame te maken voor zijn Suzy Wafels), was een meer dan goede bekende van Van der Laar en later ook nog een van de verdachten, zeker toen hij een half jaar na de moord op Schiphol werd gearresteerd met 2 kilo cocaïne in zijn gipsen been.

De showbizzmoord

Documentaire / reconstructie

★★★★☆

Door AVROTROS

Onder andere te beluisteren via 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden