FILMFESTIVAL CANNES kanshebbers gouden palm

Plots is Céline Sciamma favoriet voor de Gouden Palm - en Maradona is er toch niet

De Volkskrant doet dagelijks verslag vanaf het Filmfestival van Cannes.

Céline Sciamma tijdens het 72ste Filmfestival in Cannes, Frankrijk. Beeld WireImage

In 1993 won voor het eerst – en laatst – een vrouwelijke regisseur de Gouden Palm: Jane Campion, voor haar Nieuw-Zeelandse periodedrama The Piano. Ze moest de hoofdprijs van het Filmfestival van Cannes delen met Farewell My Concubine, van Chen Kaige. Campion ontbrak op het eindgala; ze zat alweer in Nieuw-Zeeland, hoogzwanger.

Voorafgaand aan de 72ste editie werd er al voorzichtig over gespeculeerd: zou Campion nu eindelijk gezelschap krijgen?

Voorlopig antwoord, halverwege het festival: ja, dat zou heel goed kunnen. De Franse scenarist en regisseur Céline Sciamma (40) is na de première van zondag plots topfavoriet met haar periodedrama Portrait de la jeune fille en feu, een zowel speelse als schrijnende 18de-eeuwse liefdesgeschiedenis tussen twee vrouwen. De een is schilder, met de opdracht de ander te portretteren, voor haar huwelijk. Probleem: die Héloïse (actrice Adèle Haenel) wíl niet trouwen en ook niet poseren. Portrait de la jeune fille en feu (portret van de jonge vrouw die in brand staat) toont geraffineerd hoe de mores van de tijd, de zo beperkte vrijheid van vrouwen, zich óók uitte in de kunst en wijze waarop vrouwen werden geportretteerd. Mannelijke personages komen niet voor in de film, die ook praktisch zonder hen tot stand kwam; ook de producent en director of photography zijn vrouw.

‘Anders dan zo’n romantische film waarin mensen gewoon pats-boem in een lift verliefd worden, wilde ik stap voor stap tonen hoe verliefdheid ontstaat’, zegt Sciamma dinsdag bij de persconferentie. ‘Hoe veelomvattend het is, dat gevoel. En daarnaast wilde ik iets zeggen over vrouwelijke kunstenaars in het algemeen, en vrouwelijke schilders in het bijzonder.’

Sciamma zit naast haar actrices, Noémie Merlant (30) en Adèle Haenel (30), tevens haar partner. ‘Mijn film heeft zeker een politieke ondertoon, maar is geen politiek manifest. Het verhaal gaat over liefde, over hoe mensen naar elkaar kijken.’

Tegelijk met Portrait de la jeune fille en feu ging in Cannes ook de documentaire over stervoetballer Diego Maradona in première. Regisseur Diego Maradona is de Brit Asif Kapadia, bekend van de Oscarwinnende documentaire Amy, over Amy Winehouse.  Maradona, inmiddels 58, had beloofd naar Cannes af te reizen, maar kwam niet; iets met een schouderblessure. De Argentijn werkte wel mee aan het ruim twee uur lange portret, maar ook niet altijd. Kapadia: ‘Als zijn hoofd er niet naar stond, werd ik weggestuurd.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden