'Plot, plot en nog eens plot; zo'n film wilde ik niet'

De Braziliaan Fernando Meirelles regisseerde The Constant Gardener. Het is zijn eerste Engelstalige film. Auteur John Le Carré keek mee over zijn schouder....

Van onze medewerker Jan Pieter Ekker

'Omdat ik uit Brazilië kom, kon ik de film op een andere manier makendan een Brit gedaan zou hebben. Ik identificeerde me meer met de Kenianendan met de Britten in het verhaal. Ik heb er veel Britse personages enplotlijntjes uit gehaald. Daarvoor in de plaats heb ik een aantal scènesbedacht in de straten van Nairobi. Met sfeer in plaats vanplotontwikkeling.'

Fernando Meirelles (Sao Paulo, 1955) debuteerde in 2001 met Domésticas,die werd geselecteerd voor de Tiger-competitie van het Rotterdamsfilmfestival. Een jaar later brak hij door met Cidade de Deus, eenveelvuldig bekroond drieluik over de opkomst en ondergang van een aantaldrugdealertjes in de favela's.

The Constant Gardener, naar de thriller van John Le Carré over depraktijk van de farmaceutische industrie om nieuwe medicijnen te testen inontwikkelingslanden, is Meirelles' eerste Engelstalige film. De Brit MikeNewell zou de film aanvankelijk regisseren, maar toen hij de regie van devierde Harry Potter-film kreeg aangeboden, kwam Meirelles in beeld.

'Er waren genoeg redenen om het te doen. Het is een mooi liefdesverhaalen het speelt in een derdewereldland. Bovendien ben ik zeer geïnteresseerdin het reilen en zeilen van de farmaceutische industrie. Aan de ene kantredt de pillenindustrie mensen, tegelijkertijd gaan ze over lijken om hunwinst te maximaliseren. Ik heb niet de illusie dat mijn films de wereldkunnen veranderen, ze kunnen wel de aandacht op een misstand vestigen.'

Het boek van Le Carré speelt in Kenia, ten tijde van de corruptepresident Daniël Moi. Onder zijn bewind was Le Carré's kritische boek inKenia verboden. Het huidige regime - eind 2002 werd Moi na 24 jaaropgevolgd door Mwai Kibaki - haalde de buitenlandse filmploeg met graagtebinnen.

'De regering was zeer behulpzaam; toen ze eenmaal ja hadden gezegd,gingen alle deuren voor ons open. We hebben geen enkel probleem gehad metcensuur, de bureaucratie of wat dan ook - alles ging van een leien dakje.Ze wisten natuurlijk ook dat de film er hoe dan ook zou komen. We haddenzelfs al naar locaties gezocht in Zuid-Afrika. Dan maar beter hier, dachtenze, dan hebben wij er ook nog iets aan. Het is immers niet alleen goed voorde werkgelegenheid, maar ook voor het imago van het land.'

Meirelles had nog nooit een boek van Le Carré gelezen voordat hij werdbenaderd. Hij had wel een aantal andere Le Carré-verfilmingen gezien. 'TheTailor of Panama, The Spy Who Came in from the Cold en The Deadly Affair;ik heb ze wel gezien, maar zo'n soort film wilde ik niet maken. Dat isplot, plot en nog eens plot. En heel veel dialoog om de gecompliceerde plotuit te leggen.'

Voordat hij aan de slag kon, moest Meirelles worden goedgekeurd door deauteur. Ter voorbereirding had Le Carré Cidade de Deus bekeken. Hijvertelde Meirelles dat hij hem mooi vond. 'Maar Le Carré is Brits, dusheel beleefd.' Le Carré had niet alleen een doorslaggevende stem over deregisseur, maar ook over het scenario, de cast en de eindmontage. 'Hij iseen erg belangrijke man. Waarom? Omdat hij John Le Carré is.'

Meirelles zegt er geen nadeel van te hebben ondervonden. 'Le Carrégebruikte zijn macht op een positieve manier. Toen ik aan het scenariowerkte, hebben we een paar keer gesproken. Hij gaf heel goede tips, legdemij dingen uit over de farmaceutische industrie en de Britse diplomatie,en gaf me achtergronden van de personages.'

Toch kneep Meirelles hem wel toen hij zijn eerste versie aan Le Carrémoest laten zien.

'Na afloop zei hij dat hij hem erg goed vond. Maar de volgende dagontving ik twee pagina's met op- en aanmerkingen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden