Selma Ann Louise

Plien, Bianca en Arjan Ederveen leveren sterk spel in deze bonte roadmoviemusical

Selma Ann Louise Foto RV - Sanne Peper

Zullen we het overdoen? Gaan we back on the road?’ Drie oude schoolvrienden komen elkaar tegen op de ­begrafenis van een klasgenoot en besluiten spontaan de roadtrip te herhalen die ze maakten na hun eindexamen. De stoere zangeres Selma (Bianca Krijgsman), de keurige Ann (Plien van Bennekom) en de timide bioloog Louis (Arjan Ederveen) laten alle drie hun dagelijks leven voor wat het is en stappen in een geel busje richting Oklahoma.

Selma Ann Louis is geïnspireerd op de film Thelma & Louise uit 1991, maar wijkt op veel manieren af van dit klassieke verhaal over twee vrouwen die door de zuidelijke Amerikaanse staten scheuren, op de vlucht voor de politie. In de musical, bijvoorbeeld, spelen ook de jonge versies van Selma, Ann en Louis een prominente rol. Zij spelen vaak in interactie met Plien, ­Bianca en Ederveen: twee versies van dezelfde persoon, die elkaar becommentariëren. Zo gaat deze voorstelling vooral over jeugddromen en wat daarvan terechtkomt. Het is een mooie vondst van schrijver Nathan Vecht en regisseur Pieter Kramer, temeer ook omdat zij perfecte jonge versies van de hoofdrolspelers vonden.

Toch zakt de spanning in het script van Vecht meerdere malen weg. Door de kluchtige sfeer van het geheel ben je als toeschouwer niet zo benieuwd naar de belevenissen van het rondreizende trio, nadat zij per ongeluk een man hebben neergeschoten in een bar.

De scènes met het speurende politieduo (Bas Hoeflaak en Anne Prakke) zijn net niet verrassend genoeg. Plien, ­Bianca en Arjan Ederveen leveren zoals altijd vertrouwd sterk spel, met enkele komische taferelen tot gevolg, maar het wordt niet zo geestig als de succeskomedie In de ban van Broadway, de eerdere samenwerking van Vecht en ­Kramer uit 2016. Ook een tikje teleurstellend zijn de liedjes van Jan en Keez Groenteman, twee getalenteerde songschrijvers die voor deze musical helaas nogal inwisselbare, kleurloze countryliedjes hebben afgeleverd. Hierdoor kent de voorstelling weinig muzikaal vuurwerk.

Wel bewonderenswaardig zijn de schitterende, vindingrijke decors van Thomas Rupert en Roos Veenkamp, die zich hebben uitgeleefd op het roadmoviethema. Op talloze manieren­ ­laten zij de acteurs door Amerika trekken, van saloon naar motel en via een postkantoor naar een supermarkt. Het busje van Selma, Ann en Louis rijdt zowel frontaal, horizontaal als verticaal over het podium, al of niet achternagezeten door politieauto’s en ­helikopters – een imposant staaltje theatervormgeving.

Selma Ann Louis 

Door de Theateralliantie en Bos Theaterproducties. Regie: Pieter Kramer. Script: Nathan Vecht. Muziek en liedteksten: Jan & Keez Groenteman. 6/5, DeLaMar Theater, Amsterdam. Tournee t/m 29/7.

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.