Platliggen op het kokende asfalt om Dumoulins winst vast te leggen

De rubriek Beeldvormers onderzoekt hoe een foto onze kijk op de werkelijkheid bepaalt. Deze week: wielerfotograaf maakt in het spoor van de winnaar de mooiste ronde van zijn leven mee.

Ontlading bij Dumoulin na zijn overwinning in de 100e Giro Beeld null
Ontlading bij Dumoulin na zijn overwinning in de 100e Giro

Vierentwintig Rondes van Frankrijk, talloze andere koersen en vele uren, dagen langs het hete asfalt, maar de afgelopen Giro was de allermooiste wielerronde uit de carrière van Klaas Jan van der Weij, sport-, maar vooral wielerfotograaf.

En het begon zo beroerd. Hij dacht nog 'Zo, dat is een hoge afstap.' Hij geeft achteraf de schuld aan de varifocale glazen in zijn bril: hij verzwikte zijn enkel op dag twee van de Giro. En toen? 'Ik ben maar doorgelopen.'

En zo strompelde hij door Italië, met voortdurend de latere winnaar in het vizier, en stond hij aan het eind van de rit op het Piazza del Duomo, hartje Milaan, in afwachting van Tom Dumoulin. Je hoopt altijd maar dat als sporters geschiedenis schrijven, de verslaggevers en de fotografen ook hun moment pakken. Dat ze de Hans van Zetten (over Epke Zonderland: 'Hij staat! En ik sta ook!') in zichzelf vinden.

Op maandag 29 mei stond een zeskoloms foto van de huldiging in Milaan op pagina 4 en 5 van de Volkskrant. 'Ik had even daarvoor nog de foto van de aankomst van Dumoulin gemaakt', zegt Van der Weij. 'Ik lag plat op het kokende asfalt.' Dumoulin, in afwachting van de laatste renners, werd vervolgens opgevangen in een klein tentje waar alleen de ANP-fotograaf werd toegelaten.

Van der Weij maakte ondertussen van de gelegenheid gebruik om alvast de lange roze loper naar het podium te volgen. Monumentaal moment, monumentaal perspectief, met de kathedraal en de poort van de Galleria Vittorio Emanuele II op de achtergrond en die strakblauwe hemel erboven. Dat moest de plek worden, wist hij in de volstrekte chaos die rond het podium aan het ontstaan was.

null Beeld null

En dan moet je vette mazzel hebben. Net toen Dumoulin zijn trofee ('de aardappelschil', aldus Van der Weij) boven zijn hoofd tilde, lichtte zijn gezicht op in de flits van een andere fotograaf; en een fractie van een seconde later was de schaduw van de beker verdwenen. En dan heb je nog die roze linten die zo fraai wegwaaien richting de linkerbovenhoek van het beeld. Hij keek op het schermpje van zijn camera: 'Daar hoef ik niets meer aan te doen.'

Hij had nog een heel mooie van het podium, eentje waarin Dumoulin door een van zijn teamgenoten wordt opgetild. Geen uitbundige jongen, die Tom, superrelaxed zelfs. Hij was 'rustig blij', ook op dat podium met de grootste prijs. Daarom was het mooi dat de jongens om hem heen zich niet konden inhouden en hem in de lucht tilden. Die foto heeft de krant niet gehaald (zie boven).

De podiumfoto was niet Van der Weijs favoriete foto in deze Giro. In de rit naar Ortisei in de Dolomieten had hij 5 kilometer van de finish positie gekozen, voornamelijk omdat hij dan een fraaie muur als achtergrond zou hebben, en ook, ahum, omdat hij daar zijn auto kwijt kon. Vlak voor zijn neus, 'op 10 centimeter' van de camera gaan Pinot en Zakarin in de aanval. Precies tussen die twee in legt hij de blik van Dumoulin vast. 'Dat was het moment. Hij controleert de rit, hij controleert de koers. Prachtig.'

Het zit ook weleens tegen. Weten we nog: Steven Kruijswijk reed in 2016 in de sneeuwmuur en verloor de Giro? Van der Weij stond twee bochten verder.

En mag hij van de gelegenheid gebruik maken om te pleiten voor een afsluitende tijdrit in elke grote wielerronde? God, wat heeft hij een hekel aan die champagnerit op de laatste zondag van de Tour de France. Daarvoor is hij toch geen sportfotograaf geworden?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden