Platenlabels hebben Spotify nodig

Platenlabels en Spotify ruziën over de vergoeding van de muziek die je bij de streamingdienst kunt beluisteren.

Taylor Swift tijdens een optreden in de Ziggo Dome. Haar muziek is niet via Spotify te beluisteren. Beeld anp

Het is bijna twee jaar geleden dat Taylor Swift van de ene op de andere dag haar muziek weghaalde bij Spotify. De Amerikaanse popster verweet de Zweedse onlinemuziekdienst dat die haar niet genoeg betaalde voor haar liedjes. Nog steeds zijn songs als Bad Blood, Cold As You en We Are Never Ever Getting Back Together niet via Spotify te beluisteren.

Er dreigt meer muziek te verdwijnen, als we The Wall Street Journal mogen geloven. De zakenkrant meldt dat Spotify en de platenmaatschappijen met elkaar in de clinch liggen. De contracten tussen de Zweedse muziekdienst en de labels zijn al een tijdje verlopen en beide partijen staan te trappelen om nieuwe overeenkomsten sluiten, maar dan wel met voor elk gunstigere voorwaarden.

Teruggebracht tot de kern is het conflict niet zo vreselijk ingewikkeld. Spotify wil graag minder betalen aan muzikanten, tekstschrijvers, componisten en uitgevers. De Grote Drie (Sony, Warner en Universal) en andere labels willen juist meer geld zien. Motieven en oplossingen maken de boel een stuk complexer.

Populairste streamingdienst

Eerst maar eens Spotify's kijk op de zaak. Het is de populairste streamingdienst, met 100 miljoen gebruikers. Daarvan slikken er 70 miljoen reclame om gratis te kunnen luisteren naar miljoenen liedjes. Ruim 30 miljoen hebben een abonnement van 9,99 euro per maand voor een betere geluidskwaliteit en meer keuzemogelijkheden. Concurrent Apple heeft 15 miljoen betalende klanten.

Voor zijn unieke positie betaalt Spotify een prijs. Het is 85 procent van zijn inkomsten kwijt aan het afdragen van de rechten aan muziekmakers en operationele kosten. Het heeft sinds zijn geboorte in 2006 nog geen stuiver winst geboekt. Het heeft vorig jaar een complexe deal gesloten met een aantal geldschieters, met de belofte snel naar de beurs te gaan. Hoe langer dat duurt, des te meer strijken die financiers op.

Dan de platenmaatschappijen. Toen Spotify begon, had niemand een idee hoe groot de toeloop zou zijn. Dus kregen de Zweden hun muziek onder gunstige voorwaarden. De labels willen dat Spotify meer gaat betalen. De dienst keert nu 55 procent van zijn inkomsten uit aan platenmaatschappijen en artiesten en 15 procent aan uitgevers, tekstschrijvers en componisten.

Daniel Ek, de CEO en medeoprichter van Spotify. Beeld anp

De labels willen ook de mogelijkheid krijgen om nieuwe albums nooit of pas in een later stadium beschikbaar te stellen aan de gratis luisteraars van Spotify. Dat vreest dat zulke beperkingen gebruikers zulen wegjagen naar concurrenten. Sommige labels willen dat de dienst de tijd bekort waarin consumenten niet betalen tot de proefmaand die andere diensten hanteren. Ook daar voelen de Zweden weinig voor, net zo min als voor een verhoging van het abonnementstarief.

Een complicerende factor is dat platenmaatschappijen een minderheidsaandeel hebben in Spotify. Een beursgang zou de waarde van dat aandeel verhogen. Als de labels de Zweden laten omvallen, hebben ze geen alternatief meer om in stelling te brengen tegen grootmachten als Amazon, Google en Apple. De platenmaatschappijen zijn niet vergeten hoe ze zich - achteraf gezien - in 2003 het vel over de oren lieten trekken door wijlen Steve Jobs. De Apple-topman kreeg hen zover dat hij in de iTunes-webwinkel muziek van albums per nummer mocht verkopen. Die downloads van aparte nummers hebben mede bijgedragen aan de huidige precaire toestand van de muziekindustrie.

Dat de platenmaatschappijen moeten oppassen dat ze de duivel niet met Beëlzebub uitdrijven bleek deze week uit andere fluisterberichten. Amazon wil een streamingdienst aanbieden voor de Echo, zijn kastje met sprekende internetassistent. Die muziek zou maar de helft moeten kosten van het gangbare tarief van rond een tientje. Drie keer raden wie ervoor dat lagere tarief opdraait. Je hoort Taylor Swift het al zingen: I Knew You Were Trouble.

Steve Jobs. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden