PLATEN: POP

Featuring The Fugees Allstars luidt de subtitel van dit album. Voor wie het nog niet wist: Wyclef is een van de twee rappers van deze succesvolle New-Yorkse groep, die vorig jaar met Killing Me Softly de wereld veroverde....

Wyclef Jean in een mallemolen van stijlen en sounds

Wyclef Jean presents The Carnival. Columbia 487442 2.

De muziek ligt in het verlengde van het Fugees-werk, al gaat Wyclef nog een stuk verder in het herbewerken van materiaal van anderen. Haast alle denkbare genres komen voorbij, van klassiek (Apocalypse) en sixties-pop tot latin (Guantanamera) en disco. Dit laatste in het op single uitgebrachte We Trying to Stay Alive, gebaseerd op Staying Alive van The Beegees.

De rapper wandelt met grote stappen door de muziekgeschiedenis, in een mallemolen van stijlen en sounds, die samen inderdaad een carnavaleske sfeer opleveren. Dat The Carnival ondanks de wirwar is geslaagd, is vooral te danken aan Wyclefs muzikale visie: in al die fragmenten valt uiteindelijk toch een lijn te ontdekken, terwijl ook Wyclefs meeslepende rapstijl het materiaal bij elkaar houdt.

k.d. lang: Drag. Warner Bros 9362-46623-2.

De Amerikaanse k.d. lang is een veelzijdig zangeres, zoals ze opnieuw overtuigend bewijst met het album Drag. Een plaat met twaalf covers, die geheel in het teken staat van de 'verslaving' (in de ruimste betekenis van het woord) en, afgaande op de titels, door de Amerikaanse sigarettenindustrie met gejuich moet zijn begroet.

Don't Smoke in Bed, Smoke Dreams, Smoke Rings, Love is Like a Cigarette: rook en roken vormen de rode draad op Drag, dat vooral veel ballads bevat. Zelfs het, in de originele versie, pittige The Joker van Steve Miller krijgt een trage, ingetogen vertolking. Deze country-getinte versie is wel typisch k.d. lang, maar op een groot aantal nummers laat de zangeres een nieuwe kant van haar muzikale persoonlijkheid zien.

Ook in jazzy stukken excelleert ze met een heldere voordracht en een uitzonderlijke expressieve kracht.

Sukia: Contacto Espacial con el Tercer Sexo. MoWax MW073CD.

Het Engelse trip hop-label MoWax beweegt zich het liefst in de marge van de grote stroom. Dat leverde in de afgelopen drie jaar een catalogus op van wonderlijke platen vol vreemde experimenten, een enkele misser en zo af en toe een voltreffer. Contacto Espacial con el Tercer Sexo van Sukia beweegt zich ergens tussen deze twee uitersten.

Tricky met een luchtige, Zuidamerikaanse swing, sixties-pop in B 52's-stijl; Vaseline & Sand, lo fi, pop, easy listening en nog een handvol onverwachte invalshoeken vormen de ingrediënten voor dit vreemde album, waarmee MoWax voorzichtig alweer een nieuwe richting verkent.

De plaat staat inmiddels hoog in de Engelse independent-charts, en ook in de Moordlijst.

Paperclip People: The Secret Tapes of Doctor Eich. Open CD 003.

Het concert van Carl Craig op het deze week gehouden New Frontier-festival oogstte gemengde reacties. Wat moest de Detroit techno-producer met een 'echte band' (inclusief contrabasssist) en een repertoire van jazzy muziek? Wat het publiek liever had willen horen was een optreden met Craigs ingenieuze techno-stijl, of eventueel met de pakkende clubmuziek die hij maakt als Paperclip People.

Zijn eerste album onder deze naam, The Secret Tapes of Doctor Eich, bevat deels materiaal dat eerder op 12-inch verscheen, maar daar zitten ook een paar geweldige klappers tussen.

Throw en The Climax waren twee grote clubhits, die beide door elke zichzelf respecterende dj werden grijsgedraaid, terwijl het al in 1991 verschenen, zuigende Oscillator nog altijd een van de beste tracks is die Craig ooit op de plaat zette.

De sound van Paperclip People is zwoel en funky, bijzonder dansvloervriendelijk, zonder dat de maker zich laat verleiden tot goedkoop effectbejag. Essentieel.

Funk d' Void: Technoir. Soma CD8.

Het Schotse Soma raakte Daft Punk, vlak voor de grote doorbraak, kwijt aan Virgin, maar het techno-label beschikt over nog een aantal troeven. Zoals de Zweedse Lars Sandberg, die platen maakt onder de naam Funk d' Void. Met de twee uitmuntende Amsterdamse concerten die Sandberg dit jaar gaf, bewees hij zich al als een sterke live act. Zijn live-kwaliteiten zijn terug te horen op de tweede cd van zijn debuut Technoir, een live-registratie, die alleen in de eerste gelimiteerde oplage wordt bijgeleverd.

Vergeleken met de sobere live-tracks klinken de studio-opnamen diep en ruimtelijk. Sanberg voert de Detroit techno-traditie verder in een reeks tracks met glijdende akkoordenreeksen en puntige ritmen in de herkenbare Soma-stijl.

Grappig is het vijfde nummer, een van de hoogtepunten van Sandbergs live-set, met een op Public Enemy geïnspireerde stemsample: 'Too black, too strong.' Funk d'Void geeft nieuwe betekenis aan de tekst door het nummer Bad Coffee te dopen.

Smoke City: Flying Away. Jive Chip 185.

Underwater Love van Smoke City werd bekend als de muziek van de recente Levi's-reclame, waarin een man onder water door zeemeerminnen wordt gekust. De luchtige bubbelende muziek die het spotje begeleidde, maakte het een van de aardigste spijkerbroekenreclames van de laatste tijd.

Het tot dat moment onbekende Smoke City, een trio bestaande uit twee multi-instrumentalisten (Marc Brown en Chris Franck) en een zangeres (Nina Miranda), debuteert nu met het album Flying Away, dat vol staat met zulke leuke, semi akoestische/semi elektronische liedjes. Brown en Franck zijn producers die zich min of meer op trip hop-territorium begeven, al is hun Zuidamerikaans getinte sound wat helderder en minder donker.

Maar de ster van Smoke City is Nina Miranda: een expressieve zangeres - ze zou een ver nichtje van Björk kunnen zijn - die zich afwisselend bedient van Engels, Frans en Spaans, wat het zomerse gevoel van deze plaat alleen maar versterkt.

Gert van Veen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden