PLATEN: JAZZ

zigeunermuziek..

Garcia-Fons mengt

en moorse klanken

Renaud Garcia-Fons: Oriental Bass. ENJA ENJ-9334 2.

Les Trois Jours de la Grande Musique is een jaarlijks Gronings festival met jazz en geïmproviseerde muziek die voornamelijk uit Europa afkomstig is en zich buiten de gebaande paden begeeft. Dit jaar rouleren de zes acts ook langs Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Bijna alle groepen delven hun muzikale grondstoffen uit de rijke ader die improvisatie verbindt met etnische stijlen.

Bij Garcia-Fons horen we musette, zigeunermuziek, Andalusische, moorse en zelfs Indiase klanken, in een ondefinieerbaar maar natuurlijk amalgaam. De Fransman is contrabassist, maar dat zou je nauwelijks zeggen: de veelal gestreken lijnen op zijn vijfsnarige instrument zijn zo vloeiend en wendbaar dat je eerder denkt aan een cello of een altviool. Over polyritmische patronen heen speelt hij gloedvolle melodieën met een smachtende toon en veel gepassioneerde glissando's.

Voor zijn laatste cd maakt hij gebruik van een uitgebreide bezetting, met luiten, accordeon, een flamenco-gitaar, Indiase en arabische percussie en Europese blaasinstrumenten, voor een rijk en warm klankbeeld. Tijdens de Trois Jours zal hij aantreden met zijn Albore Kwartet, genoemd naar een cd uit 1995 waarop dezelfde stijl kernachtiger wordt weergegeven, met een tweede bassist, een drummer en accordeon-virtuoos Jean-Louis Matinier.

The Recyclers: Visit. BABEL BDV 9716.

Een naam die van zelfspot getuigt, en een speelse, bijzonder leuke cd met een bijna absurd afwisselend repertoire. Slagwerker Steve Argüelles, een Brit van Spaanse afkomst, en de Fransen Benoît Delbecq op (vaak geprepareerde) piano en Noël Akchoté op gitaar gaan meestal uit van een intens swingende groove, maar bouwen die op uit knappe verwevingen van even en oneven maten, bijvoorbeeld ontleend aan Afrikaanse highlife of soukous.

Elk nummer heeft een eigen ritme en wordt ingekleurd met bonte geluidjes, lyrische solo's en abstractere passages. Er zijn geïmproviseerde ontmoetingen met klarinettist François Houle, Kenneth Newby's suling (een Indonesische bamboefluit), trombonist Wolter Wierbos en gitarist Billy Jenkins, evenals een prachtige ballad, een geluidscollage met radioflarden, psychedelica en in beton gestorte rock. Hun gast op het festival is de Nederlandse stemkunstenaar Jaap Blonk.

Aka Moon: Elohim. Carbon 7 C7-027.

Dit Brusselse trio (altsax, basgitaar en drums) deed inspiratie op bij de Aka-pygmeeën, en later bij de Karnatische muziek uit zuid-India. Ze maken groepmuziek vol gelijktijdige improvisatie, met composities (alle van leider-altist Fabrizio Cassol) die om één punt, één stemming cirkelen in een tranceverwekkende dans van bijzondere ritmische complexiteit.

De cd bestaat uit twee suites, waarin de twee voornaamste invloeden worden belicht. Light Ship Tantra, met hun Indiase goeroe Umayalpuram Sivaraman op de mrudangam-trommel, een extra drummer en twee gitaristen, is raga-jazz met scheuten rock en funk, herinnerend aan Ornette Colemans Prime Time, maar lichter en helderder georganiseerd.

Op African Paintings doen eveneens gasten mee: blazers, drie toetsenspelers en David Linx, die met zijn Sprechgesang de zwakste muzikale schakel vormt. Zijn teksten duiden op een neo-hippie mentaliteit, maar de muziek is stevig en strak, met voldoende interessante details om ook nuchtere geesten te boeien.

Aka Moon zal op de Trois Jours aantreden met de uitgebreide percussiefamilie van de Senegalese grootmeester Doudou N'Daiye Rose (zonder Doudou zelf).

Misha Mengelberg: The Root of the Problem. hatOLOGY 504 (distributie Harmonia Mundi).

Ontmoetingen, in duo- of trioverband, tussen de pianist Misha Mengelberg en tubaspeler Michel Godard, saxofonist Steve Potts, trompettist Thomas Heberer en slagwerker Achim Kremer. De stukken heten allemaal IC Root, genummerd van 1 tot 9, waarbij IC zal staan voor Instant Composition, want dit zijn spontane improvisaties, zonder vooropgezette structuren of thema's. Over het algemeen zijn ze bedachtzaam, sober, uiterst abstract, en nemen ze de vorm aan van gesprekken of spelletjes, met veel wederzijds uitlokken, plagen en becommentariëren. Geschikt voor luisteraars die geïnteresseerd zijn in muziek als proces, niet als afgewerkt eindproduct.

Godard is de meest structurerende, melodieuze solist. Hij vormt op het festival een kwartet met Mengelberg, bassist Tony Overwater en slagwerker Pierre Favre.

Frank van Herk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.