Theaterrecensie All Stars

De hoofdrol van Jim Bakkum, als filosofie studerende tobber, is een van de weinige lichtpuntjes in een voorstelling die verder is als een langzaam leeglopende voetbal.

De cast van All Stars in een dug-out. Beeld Tom Sebus

All Stars  (twee sterren)

Musical

All Stars, de musical door More Producties, regie Frank Lammers, liedteksten Thomas Acda, muziek David Middelhof, script Elzelien Peters en Jop Esmeijer, artistieke supervisie Jean van de Velde.

14/10, Nieuwe Luxor Theater, Rotterdam. Daar t/m 20-10. Daarna tournee.

Toen ik je zag was in 1997 de titelsong van de film All Stars en werd destijds gezongen door Antonie Kamerling. Jim Bakkum zingt het nu in All Stars, de musical en hij doet dat breekbaar en krachtig tegelijk. Bakkum is sowieso de verrassing in deze musical, waarmee dit concept over een groepje voetballende vrienden zijn derde bedrijf in gaat. Na de film en televisieserie (1999-2001) nu dan de musical.

Bakkum speelt de rol van Hero, de verlegen, filosofie studerende jongen, die elke zondag met zijn jeugdvrienden voetbalt bij Swift Boys 8. De andere mannen zijn de bekende stereotypen: de stoere, de studentikoze, het sulletje, de aanvoerder, de homo in de kast, de zwarte. En allemaal tobben ze met een saai leven, met vrouwen en kinderen thuis. Dat zondagse groene veld is hun vluchtheuvel, het samen douchen hun speelplaats en het biertje in de kantine na afloop zorgt even voor vergetelheid.

Naast Bakkums revelatie zijn de choreografie van Daan Wijnands en het simpele maar doeltreffende decor van Thomas Rupert de enige andere pluspunten. Voor de rest valt All Stars, de musical behoorlijk tegen. Het is allemaal nogal plat en soms ronduit ordinair. Niks tegen een potje slut-shaming, homootje pesten, kiften en kijven, als dat maar met een flinke knipoog gebeurt, en die ontbreekt hier totaal.

In de regie van Frank Lammers (hij nam deze klus over van Job Gosschalk die vorig jaar zijn werkzaamheden stopte vanwege ‘seksueel grensoverschrijdend gedrag’) is het van dik hout zaagt men planken. De mannen zijn vooral horken, de vrouwen bitches en viswijven zonder enige nuance. Voortdurend staat iedereen op dat grote podium enorm te schreeuwen en druk te gebaren, alsof ze voor een zaal doofstomme bejaarden spelen.

Zeker, hier en daar is er even een rustpunt, of een geslaagde, energieke scène, zoals het samen dollen onder de douche. Lammers regisseert die scène gedurfd, met behoorlijk wat frontaal naakt (de casting van de jongens is overigens nog wel gedaan door Gosschalk, aldus Lammers in een interview op nu.nl). Daarnaast zijn er een paar prima liedjes van Thomas Acda (tekst) en David Middelhof (muziek) en wordt er meerstemmig goed gezongen. Maar wat solozang betreft vallen een paar gasten echt behoorlijk door de mand.

Groot bezwaar is verder dat de verhaalopbouw behoorlijk rammelt en enkele dramatische ontwikkelingen nogal uit de lucht komen vallen. Zo moeten we ineens meeleven met het feit dat er een paar problematische vader-zoonverhoudingen zijn, terwijl alle vaders door Kees Boot worden gespeeld. Tegen het eind komt de homoseksuele Bram eindelijk uit de kast en dan mag hij meespelen bij de vrouwen. Jawel, in een roze shirt – hoe verzin je het.

All Stars, de musical begint spectaculair met een geweldige dans van het hele ensemble. In de finale wordt een voetbalwedstrijd mooi verbeeld als een klassiek ballet. Dan krijgen fantasie en theatraliteit even kans in een voorstelling die gaandeweg leegloopt als een lekke, versleten voetbal.