Reportage

Piratenzender geëerd in Bible Belt

Op een etage boven het museum van de Griekse bard Demis Roussos in Nijkerk wordt nu ook Radio Veronica geëerd. Een feestje voor babyboomers.

Bezoekers van het 192-Museum in Nijkerk bekijken een oude studio van Radio Veronica.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Je bent jong en je wilt wat, je bent oud en je krijgt een museum. In de portrettengalerij van het gloednieuwe Veronica-museum aan de Oude Barneveldseweg in Nijkerk zien we jeugdige versies van illustere dj's. Hier hangen een kuikenjonge Chiel Montagne zonder snor, een nog vrij dunne Tineke de Nooij en een Lex Harding die oogt als Peter Fonda in Easy Rider. Ook in de eregalerij van dit museum: Eddy 'Ready' Becker, Jan 'Candlelight' van Veen en natuurlijk Joost den Draaijer.

Babyboomers

De opening werd deze week óók bijgewoond door ietsje jongere Veronicanen à la Erik de Zwart, Wessel van Diepen en Gijs Staverman. Echter: dit was bovenal een feestje voor babyboomers, althans degenen die een respectabele leeftijd mochten bereikten, want boegbeeld Rob Out ligt al sinds 2003 onder de grond.

Officieel heet het eerbetoon het 192-Museum. Veronica's oudste fans kennen 192 als de frequentie waarop ze in de jaren zestig afstemden voor muziek die ze in Hilversum niet durfden te draaien. Niemand die deze zeezender die de jeugd verpestte ooit associeerde met het stevig gereformeerde Nijkerk. Dat Veronica uitgerekend in het hart van de Bible Belt een museum heeft gekregen, komt door Nijkerker Bert van Breda.

Bezoekers in het Radio Veronica-museum.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Tegenwoordig is Van Breda één van de mannen achter de 'ouwe lullen-MTV' 192-TV, maar hij was jarenlang producer en steun-en-toeverlaat van de legendarische Griekse bard Demis Roussos. Vorig jaar blies Roussos zijn laatste adem uit, dit voorjaar liet Van Breda op de benedenverdieping van de 192-TV-studio aan de Oude Barneveldseweg een fraai Demis Roussos-museum het licht zien.

Dat werd bezocht door goede vriend, import-Nijkerker en Veronica-legende Lex Harding, geboren Lodewijk den Hengst. De rock 'n roller Harding is, nu ja, geen liefhebber van Roussos. Maar hij was onder de indruk van de kwaliteit van het museum. In prachtige galerijen zien we Roussos uitdijen van 80 kilo als bassist van Aphrodite's Child naar 160 kilo als crooner van materiaal dat de kitschgrens niet altijd trotseerde.

Lex Harding is niet zo van de nostalgie, maar een Veronica Museum moest er een keer komen en er was genoeg plek op de tweede verdieping aan de Oude Barneveldseweg. Daarbij: in de mooiste eerbetonen aan onszelf houden we zelf de hand.

Populair

Museum 192 is net als Museum Roussos chronologisch ingericht. We beginnen bij maquettes van schepen van legendarische zeezenders als Radio Caroline. Radio Veronica begon in 1960 op de Borkum Riff. In één van de vitrines ligt nog een stukje anker. Een aparte zaal is gewijd aan de Top 40, door Radio Veronica gelanceerd op 2 januari 1965. Alle acht presentatoren hangen hier als Franse koningen. Lodewijk den Hengst, Lex Harding, presenteerde de Top 40 zelf het langst. Even verderop is een zaal gewijd aan de zomer van 1967 oftewel die van De Liefde. Voor wie toen nog geen Veronica luisterde, zijn er bijschriften: 'Door steeds als eerste de muziek te draaien die de jeugd graag wilde horen, steeg de populariteit van Radio Veronica tot ongekende hoogte.'

In het aangrenzende vertrek klinkt het 'retelekkere' basloopje van Little Green Bag van de George Baker Selection. Zonder Radio Veronica geen Nederlandse monsterhits. Little Green Bag, Venus, How Do You Do: successen tot aan de overkant van de Atlantische Oceaan, met dank aan Veronica. In een fijne, kleine vitrine ligt vinyl van Veronica-dj's die een graantje wilden meepikken. Eddy 'Ready' Beckers schnabbelsingle Mijn tante die weet van wanten werd geen hit, maar wel een collector's item.

In de vroege jaren'70 werd Veronica massaal beluisterd en lieten aan deze zeezender gelieerde heren een bommetje ontploffen op het schip van de concurrenten van Radio Noordzee. Een en ander leidde tot de ratificatie van de Anti-Piratenwet door de Kamer. Tienduizenden verontwaardigde Veronica-fans werden in 1973 toegesproken door Rob Out. Ook supersterren kwamen in actie voor Veronica. Van slangenbezweerder Alice Cooper tot smurfenbezweerder Pierre Kartner, ze vonden dat Veronica moest blijven, maar helaas, op 31 augustus 1974 was het afgelopen, althans voor eventjes.

Idealisme

In de laatste kamer van Museum 192 staat een Philips-kleurentelevisie uit 1974 afgestemd op Peter Koelewijns voordracht van Veronica sorry: 'Het leven gaat ook zonder Veronica door, maar het spijt iedereen als je haar nooit meer hoort.' Daarna horen we Rob Out: 'Het systeem heeft het idealisme overwonnen. Het is onbegrijpelijk maar wel waar.'

Een Marsmannetje dat die laatste kamer verlaat, kan zomaar denken dat het op 31 augustus 1974 echt voorbij was - dat weet niet dat deze club minder dan twee jaar later het publieke bestel binnenkwam, met PinUp Clubs, Heilige Koeien en Emanuelles flink wat kijkcijfers zou gaan trekken en alle andere omroepen zou gaan overwoekeren; dat welbeschouwd álle RTL-len en SBS-sen die Nederland tegenwoordig teisteren bij Veronica de mosterd haalden; dat Veronica niet door het systeem werd overwonnen, maar zelf het systeem wérd.

In 1960 dachten mensen bij 'establishment' aan Joseph Luns. 56 Jaar na de geboorte van Veronica kunnen ze denken aan Lex Harding. Allebei hangen ze nu in een museum.

Het 192-Museum en het Demis Roussos Museum in Nijkerk zijn vrijdag en zaterdag geopend van 11 tot 17 uur. Entree is 8,50 per persoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden