Pinkpoptickets vliegen deur uit door Metallica-effect

In 2005 leek Pinkpop op sterven na dood. Drie jaar later verkoopt het festival binnen vijf dagen alle weekendkaarten, en ook de dagkaarten vliegen de deur uit - met dank aan het 'Metallica-effect'.

Organisator Jan Smeets heeft ineens een luxeprobleem. Mensen kopen losse dagkaarten voor de vrijdag, zaterdag en zondag om toch een weekend Pinkpop te kunnen meemaken. Ze bellen op of ze ook kunnen kamperen. 'Die hebben het dus niet begrepen. We weten uit ervaring dat we niet meer dan 40.000 mensen kwijt kunnen op de campings.'

Op hol geslagen
Die plaatsen zijn gereserveerd voor de 40.000 weekendkaarten. Smeets had gedacht een kwart daarvan op de eerste dag van de voorverkoop kwijt te raken. De op hol geslagen teller bleef afgelopen zaterdag uiteindelijk echter steken op meer dan tachtig procent, de resterende driedagenkaarten gingen woensdag weg. 'Het Metallica-effect', vertelt de Limburger.

De Amerikaanse metalformatie zorgde vorig jaar ook al voor een rush op tickets voor Rock Werchter in België. Nog steeds blijkt het programmeren van ruige gitaarrock dé succesformule. Het oude verkooprecord uit 2002 werd veroorzaakt door de teutonische rock van het Duitse Rammstein.

Blank
'Festivals zijn nu eenmaal blank', doceert Smeets. 'Dan krijg je wel eens kritiek dat je niet genoeg zwarte muziek programmeert. Echt, we hebben van alles geprobeerd, maar in 2004 zijn we al eens fors uitgegleden met Black Eyed Peas en Sugababes. Rock am Ring, Werchter, Pinkpop, we zijn traditonele festivals. Vooral het programma moet stevig zijn.'

Daarvoor is voor de editie van 2008 (30 en 31 mei en 1 juni) wel gezorgd. Headliners zijn naast Metallica (vrijdag) de Foo Fighters (zaterdag) en een dag later het gereanimeerde Rage Against The Machine. Voor elke dag gingen elk 20.000 kaarten in de voorverkoop. Vooral de vrijdag gaat volgens Smeets hard.

Rampeditie
Dat is wel anders dan de rampeditie van 2005, toen zo'n 20.000 bezoekers de festivalwei in Landgraaf bevolkten. 'In 1985 en in 2005 konden we gewoon geen sterk programma voor elkaar krijgen. Daar kwam een slechte pers overheen, toen hebben we fors verlies geleden', blikt Smeets nog één keer terug. Een jaar later nam hij revanche door de Red Hot Chili Peppers te contracteren, goed voor een uitverkochte editie. In 2008 nam hij zelfs het drastische besluit om het festival voor het eerst niet met Pinksteren te houden, omdat dat te vroeg in het jaar valt. De verkoopcijfers geven hem gelijk. 'Maar je bent in dit vak net zo groot als je laatste succes.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden