Piloot? Nee, vlogger is nu dé droombaan

Ondanks de imagoschade door treitervloggers dromen veel jongeren van een serieuze carrière op YouTube. Hoe realistisch is dat?

Beeld anp

Piloot, brandweerman of toch vlogger? Video's van jezelf maken en die op YouTube zetten is ongekend populair - en niet alleen als hobby. Op het videoplatform van Google proberen miljoenen jongeren een trouwe schare volgers te verzamelen, hopend op een serieuze carrière voor het oog van de camera à la Enzo Knol, wiens video's honderdduizenden kijkers trekken.

Wat veel beginnende vloggers nog niet weten: hoe lastig het is om ervan rond te komen.

'Vlogger worden is gewilder dan wat dan ook', zegt vlogspecialiste Tewatha Muller van bureau Jeugd en Media. 'Het gaat om gezien worden. Voorheen moest je daarvoor meedoen aan een tv-show of talentenjacht. Nu heb je alleen een camera en een bewerkingsprogramma nodig.'

Voor de happy few is vloggen is big business, omdat zij het soort macht hebben waar bedrijven om zitten te springen, vertelt Muller. 'Er zijn Nederlandse meiden die in hun filmpjes een bepaalde lippenstift alleen maar terloops hoeven te noemen om ervoor te zorgen dat diezelfde lippenstift die dag overal uitverkoopt.'

Net als bij topmodellen of profvoetballers breekt slechts een kleine groep door. 'In de glamourwereld verdienen altijd maar een paar mensen hun brood. Het is als de loterij: elke keer kopen miljoenen mensen een lot. Omdat de kans dat je de loterij wint minimaal is, maar toch bestaat.' De vlogspecialiste vermoedt dat 30 tot 50 Nederlanders van hun video's kunnen leven.

'Sommige vloggers zijn jong en hebben niet veel nodig, anderen verdienen genoeg voor een huis, een vriend en een kind', zegt Daan Sip, eigenaar van Social1nfluencers, een talentenbureau met meer dan tachtig vloggers.

Hij is continu bezig met scouten op YouTube en regelt van alles voor zijn talenten, van het opzetten van hun bedrijf tot hulp bij de belastingpapieren. 'Dan lijkt tachtig Youtubers misschien veel, maar in het buitenland bestaan bedrijven die tienduizend kanalen managen.'

Volgens Sip verdienen vloggers geld met drie dingen: advertenties, direct of indirect reclame maken en schnabbels. Sommige vloggers verdienen bakken met geld door het bespreken van producten, anderen worden zo bekend dat bedrijven ze inhuren om evenementen aan elkaar te praten. Of ze hebben boekendeals. Sip: 'Een goede vlogger heeft meerdere verdienmodellen.'

Critici van 'treitervloggers' als de Zaanse Ismail Ilgun en de Tilburgse rapper Boef zijn bang dat zij worden aangemoedigd door het hoge aantal views van hun video's, die in sommige gevallen meer dan 500 duizend keer zijn bekeken.

Ilgun zorgde de afgelopen dagen voor overlast in de wijk Poelenburg in Zaandam. Boef werd opgepakt toen hij vorig weekend een ruzie wilde uitvechten met collega-rapper Para Soma in Tilburg-Noord. Zowel Boef als Ilgun is inmiddels weer op vrije voeten. De laatste heeft wel een gebiedsverbod gekregen en moet verplicht een reclasseringstraject volgen.

Volgens vlogexperts zit er geen professionele vlogcarriere voor de hangjongeren in, tenzij hun filmpjes een positievere insteek krijgen . Muller: 'Als je alleen maar stunts uithaalt en veel views bereikt, maar kijkers niet aanzet tot het kopen van producten, hebben je views voor bedrijven weinig waarde.'

Sip: 'Vloggers zijn afhankelijk van merken, en merken willen zich linken aan positieve personen. Zo simpel is het.'

Om negatieve associaties te voorkomen, moeten die merken zelf nog beter snappen hoe adverteren rondom vlogs werkt. Toen Google de pesterige filmpjes van Ilgun als gewelddadig aanmerkte, zodat hij niet meer aan zijn provocaties zou verdienen, bleven een twintigtal advertenties van FBTO, ING en andere bedrijven gewoon staan. Volgens Google ligt dit aan de bedrijven zelf, die ooit akkoord zijn gegaan met gewelddadige content. De bedrijven zelf wisten hier niks van, zeggen hun woordvoerders, die vaak een mediabureau voor online reclame inhuren: 'Wij adverteren waar? Hoedenvlogs? Op welke website en hoe zet ik dat uit?'

Enzo Knol, een van de bekendste vloggers. Beeld anp

'Voor de vakantie werk ik vooruit'

Olaf Putker (12)
2 atheneum-scholier uit Zutphen

'Elke dag ben ik na school een half uur bezig met ideeën bedenken, opnemen en monteren. Een camera op mezelf richten en over mijn dag vertellen? Zo'n vlogger ben ik niet. Sinds ik ben begonnen in maart, film ik niet voordat ik op papier een plan heb gemaakt. Mijn video's duren vijfminuten, als ik met vloggende vrienden samenwerk wat langer. Zij steunen me heel erg; mijn ouders vinden het vooral leuk dat ik het leuk vind. Voor mijn verjaardag wil ik naar de Dutch YouTube Gathering. Daar kan ik in contact komen met bekende Nederlandse vloggers.

Er beginnen zoveel mensen met YouTube dat je bijna geen geld kunt verdienen. Ze betalen pas als je 70 dollar hebt gespaard. Op dit moment zit ik op 61cent. Het gaat pas lopen als je vijftigduizend abonnees hebt, en ik heb er maar 227. Demotiverend is dat niet, want ik krijg alleen maar positieve reacties: dat maakt me al blij. Laatst maakte ik een video over zesdingen waar ik blij van word: bijvoorbeeld als mijn video's veel likes krijgen, mijn favoriete vlogger Casey Neistat een nieuw filmpje heeft geüpload, of als ik een liedje heb geschreven.

Ik houd me niet aan een standaardschema. Vloggen is goed te combineren met school, maar als ik toetsweek heb zet ik een paar dagen niets online. En als ik op vakantie ga, werk ik alvast drie weken vooruit, zodat mijn kijkers toch op de hoogte zijn. Binnenkort wil ik een betere camera, microfoon en monteerprogramma's kopen.'

Beeld Marcel Wogram

'Ik maak taboes bespreekbaar'

Linda de Munck (21) Vierdejaarsstudent hbo toerismemanagement uit Haarlem

'Vloggen hoort sinds 2010 bij mijn leven. Ik besteed er tussen de colleges van mijn opleiding door zo'n drie uur per dag aan: twintig minuten mezelf filmen, een uur bewerken, de video uploaden naar YouTube en een titel en beschrijving bedenken. Mijn kanaal heeft 26duizend abonnees, maar in vergelijking met andere YouTubers valt dat reuze mee.

De advertentie-inkomsten via Google verschillen iedere maand. Ik verdien nooit meer dan 1.000 euro: een leuk extraatje als thuiswonende student. Soms sleep ik een opdracht binnen van een bedrijf. Laatst werkte ik samen met Sense.info, een jongerenwebsite over seksuele voorlichting. Het wordt steeds meer een baan dan een uit de hand gelopen hobby.

Beeld Marcel Wogram

In mijn vlogs maak ik onderwerpen die taboe zijn bespreekbaar. Denk aan de puberteit en homo- en biseksualiteit. 'Door jou denk ik er nu anders over', hoor ik regelmatig. Sommige meiden die mijn video's kijken zijn zelfs uit de kast gekomen. Ze voelen zich zekerder als ze zien dat ik er open en eerlijk over praat.

Ik zou meer geld kunnen verdienen door mijn kanaal flitsender te maken of mijn video's met meer structuur online te zetten. Dan weten kijkers beter waar ze aan toe zijn, abonneren ze zich sneller en krijg ik meer views. De onderwerpen kunnen altijd spraakmakender, maar ik zou het niet aanpakken zoals die vloggers in Zaandam. Geld is absoluut niet mijn drijfveer.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden