recensie cabaret

Piekerende Janneke de Bijl goed op dreef in debuutshow ★★★★☆

Cabaretier Janneke de Bijl in 'Zonder zin kan het ook'. Beeld Anne van Zantwijk

De studie filosofie wordt door Janneke de Bijl omschreven als ‘de geschiedenis van het piekeren’. Het paste bij haar, want de Bijl (37) maakt zich altijd wel ergens zorgen over. Ze vindt zichzelf ‘net niet gezellig’, vaak te negatief ingesteld en zoals wel meer vrouwen haalt ze zichzelf al omlaag voordat ze ergens aan begonnen is. Op een nieuwe tennisclub zeg je maar snel dat je een zwakke backhand hebt, en dat verjaardagscadeautje is door de gever al afgekraakt voordat het is uitgepakt.

Het uitvergroten van deze pessimistische levenshouding komt Janneke de Bijl goed van pas in cabaret. Met haar scherpzinnige, soms vileine en dan weer liefdevolle observaties over zichzelf en haar omgeving kreeg De Bijl een vaste plek bij collectief Comedytrain en won ze in 2017 het Cameretten Festival. De opgedane ervaring betaalt zich uit in haar debuutshow: zelfverzekerd en levendig vertellend staat De Bijl op het toneel, ze vuurt haar  grappen in hoog tempo op het publiek af. Aan huiselijke onderwerpen als de buurtbarbecue, het bemoederen van haar vriend en het bezit van een hond met drie poten weet ze een verrassende draai te geven. Eerlijk legt ze uit waarom ze geen kinderen wil, om daarna vol humor af te geven op de subtiele discriminatie waar je als kinderloze vrouw mee kampt.

Bij het afronden van haar voorstelling begint ze zichzelf een beetje te herhalen, maar het merendeel van de avond boeit Janneke de Bijl met vlotte stand-upcomedy en geestige liedjes vanachter de vleugel. Dit is negativiteit waarvan je vrolijk wordt.

Zonder zin kan het ook

★★★★☆

Cabaret