Pichon tilt zangers van ensemble Pygmalion boven zichzelf uit

Raphaël PichonBeeld Carolina Arantes

De Franse dirigent Raphaël Pichon overrompelde het afgelopen Holland Festival met de Mariavespers van Claudio Monteverdi. Knap liet hij horen hoe de pas ontdekte operakunst meeklonk in Monteverdi's kerkmuziek anno 1610. Nu zwenkt Pichon de blik naar het Medici-hof in Florence, waar de kraamkamers van de opera werden bevolkt door componisten als Luca Marenzio, Jacopo Peri en Giulio Caccini.

Raphaël Pichon (klassiek)
Stravaganza d'amore
Harmonia Mundi

Over hun pionierswerk valt in geschiedenisboeken genoeg te lezen. Sommige composities hebben zelfs een bescheiden faam verworven, maar zelden vertoonden ze de levenslust waarmee Pichon ze infecteert. Neem Caccini's eenstemmige parel O che felice giorno (O gelukzalige dag). Sophie Junckers sopraanstem is als was in de handen van dirigent Pichon. Hij kneedt en kleurt ermee en haalt zelfs expressie uit de ritmiek waarmee medeklinkers in elkaar overvloeien.

Ook de zangers van het ensemble Pygmalion tilt hij boven zichzelf uit. Malvezzi's zesstemmige lied Dolcissimi sirene (O zoete Sirenen) opent met warme, zachte stemmen. Strak en kaal klinken ze daarentegen in een lied over een afzichtelijke slang. Dat bejubelde optreden in de Amsterdamse Gashouder was geen toevalstreffer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden