Nieuws Picasso-vervalsing

Picasso-vervalsing was ‘geen publiciteitsstunt’

Pablo Picasso: ‘Tête d’Arlequin’ (1971). Gestolen uit de Rotterdamse Kunsthal. Beeld ANP Communique

De in Roemenië begraven Picasso-vervalsing was ‘geen publiciteitsstunt’ voor een nieuwe voorstelling, zo stelt het Vlaamse theatergezelschap Berlin in een verklaring op zijn site. De afgelopen dagen ontstond ophef rond het gezelschap. Schrijfster Mira Feticu meende de gestolen Picasso Tête d’Arlequin in Roemenië te hebben teruggevonden na een anonieme tip. Al snel bleek het om een vervalsing te gaan, die daar door de Vlaamse theatermakers Bart Baele en Yves Degryse was begraven. Hun actie moet worden beschouwd als een artistieke ingreep in de werkelijkheid, stellen zij op de site, en als wezenlijk onderdeel van hun nieuwe voorstelling True Copy, die vorige week in première ging. ‘In True Copy laat Berlin verschillende werelden en realiteiten op het podium samenvloeien, met als protagonist de Nederlandse meestervervalser Geert Jan Jansen’, schrijven zij. Jansen staat in de voorstelling ook op toneel. Berlin werkt vaker op het grensvlak van werkelijkheid en fictie, zoals eerder in de voorstelling Zvizdal, over Tsjernobyl, die vorig jaar werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival. True Copy is een co-productie met Het Zuidelijk Toneel en zal in 2019 ook in Nederland te zien zijn. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.