Recensie Iberia door Thomas Beijer

Pianist Thomas Beijer laat zien hoe je de complete cyclus ‘Iberia’ binnenstebuiten keert ★★★★☆

Een mooispeler is Thomas Beijer niet. Authenticiteit komt bij hem op de eerste plaats. 

Thomas Beijer. Beeld Juri Hiensch

Razend werden ze ervan, de mannen en vrouwen van het vaderlandse pianogilde. Al gaven ze puike concerten en sprongen de recensies van het papier van enthousiasme, een uitnodiging voor een optreden in de serie Meesterpianisten zat er voor vrijwel niemand in. Maar het tij is aan het keren. Nadat Hannes Minnaar vorige maand de Grote Zaal liet vonken loopt ook Thomas Beijer (30) zich warm voor zijn debuut in de fameuze serie.

In een volgepakte Kleine Zaal van het Concertgebouw liet hij horen hoe je de complete cyclus Iberia, van de Spanjaard Isaac Albéniz, binnenstebuiten keert. De compositie uit het eerste decennium van de vorige eeuw koppelt flamenco aan Lisztiaans virtuozenvertoon en Moorse weemoed aan de kleurenpracht van Debussy en Chopin.

Beijer nam de tijd om de verschillende delen van het werk bij zijn publiek te introduceren. Hij vertelde smakelijk over Albéniz’ dissonanten die vol als druiventrossen aan de notenbalken hangen en liet vervolgens horen hoe zoiets klinkt. Een ruige volksbuurt met kroegen vol zatlappen – Beijer gidste je mee, het verhaal in achter de noten.

Een mooispeler is hij niet. Authenticiteit komt bij hem op de eerste plaats. Je hoorde ruig rammelende gitaarsnaren en op elkaar botsende akkoorden, zonder de kreukelzone van een rechterpedaal. Je liet je omverblazen door, inderdaad, trossen dissonanten, dwars door de flamencolijnen heen. En telkens was er een zorgvuldig bewaakte balans tussen vuur en verinnerlijking, tussen Spaanse passie en de universele emotie van onvervuld verlangen.

Soms was de klank van de Steinway te groot voor de Kleine Zaal. Als Beijer over twee jaar in de Grote Zaal aantreedt, zal alles ongetwijfeld op zijn plaats vallen. Dan staat Arcana, de zelden gespeelde suite van de Nederlander Rudolf Escher, op het programma, onthulde Meesterpianisten-organisator Marco Riaskoff in de pauze.

Klassiek

★★★★☆

Iberia - Isaac Albéniz

Thomas Beijer

Concertgebouw Amsterdam, Kleine Zaal

09 mei 2019

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.