ALBUMRECENSIE KLASSIEKEncounter

Pianist Igor Levit biedt met zijn nieuwe album een peinzend contrapunt bij een hectische tijd ★★★☆☆

Igor Levit - Encounter

Pianist Igor Levit liet zich door corona niet kisten. Met toetsenborden klein (iPhone) en groot (Steinway) werkte hij zich door de lockdown heen. Mede dankzij 52 live gestreamde huisconcerten krikte hij zijn aantal volgers op Twitter op tot boven de honderdduizend. En passant nam hij een nieuw album op rond (vooral) Bach- en Brahmsbewerkingen van de bewonderde Italiaanse klaviervirtuoos Ferruccio Busoni (1866-1924).

Het is meest naar binnen gekeerde muziek, een peinzend contrapunt bij een hectische tijd. Levit speelt de noten zonder opsmuk, soms op het vlakke af. Een Bachkoraal als Nun komm, der Heiden Heiland wens je meer zangerigheid toe. Ook in Brahms’ Vier ernste Gesänge, bewerkt door Max Reger, mis je soms stem en adem. 

Met Palais de Mari (1986) van Morton Feldman geeft Levit een toegift van bijna een halfuur. Het is pianomuziek met de suggestie van een druipsteengrot. Hoge tonen vallen als druppels op een bodem van mysterieuze akkoorden.

Igor Levit

Encounter

Klassiek

★★★☆☆

Sony Classical

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden