MUZIEKRECENSIEHarmen Fraanje en Arve Henriksen

Pianist Fraanje en trompettist Henriksen hebben nauwelijks tijd nodig om elkaar te vinden in hun improvisatie ★★★★☆

Op de beste momenten, en die waren er veel, was er echt sprake van chemie.

Harmen Fraanje en Arve Henriksen in TivoliVredenburg. Beeld Dorien Hein
Harmen Fraanje en Arve Henriksen in TivoliVredenburg.Beeld Dorien Hein

Eén keer eerder stonden pianist Harmen Fraanje en de Noorse trompettist Arve Henriksen samen op het podium. Dat was vorig, jaar, eveneens in TivoliVredenburg, tijdens het Transition Festival. Ook toen was het plan om een concert lang te improviseren. Dat beviel zo goed dat het duo dit jaar contact zocht en er een kort Nederlands tourtje uit rolde. Het Amsterdamse Bimhuis kreeg helaas geen ontheffing, maar het weerhield Henriksen er niet van naar Nederland af te reizen voor optredens in Utrecht en Tilburg.

Donderdag in de uitverkochte (80 bezoekers) Cloud Nine-zaal van TivoliVredenburg had het duo nauwelijks tijd nodig om elkaar te vinden. Fraanje sloeg voorzichtig een noot aan, Henriksen liet langzaam wat lucht uit zijn instrument ontsnappen. Even zoeken naar de juiste toon, die de trompettist in de anderhalf uur liet variëren van hoog fluitend naar de diepe klanken van een misthoorn.

Fraanje vond daar steeds een elegant antwoord op, ook toen Henriksen wat groter geschut inzette. Op tafel voor hem stonden een sampler en andere elektronica uitgestald waarmee hij ter plekke zijn spel repliceerde of mistige ambientgeluiden de zaal in liet golven. Dat gaf de muziek een extra dimensie, die nooit te overdadig werd omdat Fraanjes spel altijd sierlijk ingetogen bleef.

Dat Henriksen ook graag zingt is bekend, maar zijn woordloze sopraanzang was het minst geslaagde onderdeel van de improvisatie en vond eigenlijk nooit de juiste plek. Maar op de beste momenten, en die waren er veel, was er echt sprake van chemie. Dan hoopte je ook dat ze hun plan om dit bij vlagen betoverende samenspel ooit op een album te vangen kracht bijzetten.

Harmen Fraanje en Arve Henriksen

Jazz

★★★★☆