Recensie Fusie-orkest Phion

Phion mag wel wat zelfverzekerder worden ★★★☆☆

Het fusie-orkest van Orkest van het Oosten en Het Gelders Orkest is op zijn best als de strijkers rechtdoorzee in de snaar mogen spelen.

De Nederlandse violist Liza Ferschtman. Beeld Marco Borggreve

Even is er verwarring in De Vereeniging, de concertzaal van Nijmegen. Op de kaartjes en in het programmaboekje stond toch dat Het Gelders Orkest zou spelen? Ja, het orkest is deze zomer officieel gefuseerd met het Orkest van het Oosten uit Enschede, dat weten alle bezoekers van dit eerste abonnementsconcert wel. Maar die vaste bezoeker ziet zaterdagavond slechts een handjevol vertrouwde gezichten onder de musici. Op het podium zit het Orkest van het Oosten, aangevuld met wat spelers uit Gelderland.

Begin deze maand werd de nieuwe naam voor het fusieorkest aangekondigd, die ‘gefaseerd’ wordt ingevoerd: Phion. De organisatie had de hulp ingeroepen van een merknamenbureau en brandexperts. Ontslagen vallen er niet, zo is beloofd, voorlopig wordt er met twee orkestkernen gewerkt. Later dit seizoen hoopt de organisatie een chef-dirigent te presenteren.

Is het een verzekeraar, een energiemaatschappij, een farmaceutisch bedrijf? Nee, Phion is de nieuwe naam van het gefuseerde Orkest van het Oosten en Het Gelders Orkest.

Vanavond staat het orkest onder leiding van Per-Otto Johansson; solist in Prokofjevs Tweede vioolconcert is Liza Ferschtman, die juist zulke prachtige albums maakte (MendelssohnBernstein) met Het Gelders Orkest dat hier dus niet zit. Ferschtman zet in met middelhoge intensiteit – ze geeft het niet meteen weg. Het orkest neemt haar gebonden manier van spelen over. Ferschtmans toon behoudt iets duisters, geheimzinnigs; in de zonnigste maten van het derde deel (castagnettes!) voel je de ambivalentie.

Het orkest is lang niet altijd gelijk met Ferschtman, laat staan met de Zweedse gastdirigent. Die begeleidingsfiguur waar het tweede deel mee opent, mag naïef klinken, het liefst vol verwondering, maar klinkt hier wat plomp, met de klarinetten net te hard. Het ex-Orkest van het Oosten is op zijn best wanneer de strijkers rechtdoorzee in de snaar spelen, zoals in Jean Sibelius’ Kareliasuite. Het mag iets zelfverzekerder worden. Dat begint met een duidelijke koers.

Klassiek

Phion

★★★☆☆