Philips ontwikkelt met concurrenten Sony en Sharp platte beeldbuis

Philips gaat samenwerken met Sony en Sharp bij de ontwikkeling van een grote platte beeldbuis voor televisies en computerbeeldschermen. De buizen die de drie willen bouwen, hebben een doorsnee van 75 tot 125 centimeter....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Sony en Sharp werken al bijna een jaar samen aan de ontwikkeling van een zogenaamde PALC-platbeeldbuis. Philips mag nu meedoen, omdat het weet hoe deze beeldbuizen contrastrijker en helderder kunnen worden gemaakt in combinatie met laag energieverbruik. De samenwerking zal ruim twee jaar duren. In 1999 moet een plat beeldscherm zijn ontwikkeld dat ieder van de drie producenten snel en goedkoop kan fabriceren.

Er zijn al grote platbeeldtelevisies op de markt. Philips zelf verkoopt vanaf dit najaar een platbeeld-tv van 107 centimeter doorsnee voor circa twintigduizend gulden. Deze thuisbioscoop is nog lang niet de ranke verschijning die als een schilderij aan de muur kan worden gehangen - het futuristische beeld waarmee de ontwikkeling van deze tv's jarenlang is gerechtvaardigd. De beeldbuis is ruim dertig centimer diep en middels een dikke worst aan kabels verbonden met een omvangrijke tuner.

De beeldbuis van deze tv is niet eens door Philips zelf gemaakt, maar door het Japanse bedrijf Fujitsu, terwijl deze werkt volgens een plasmaprocédé in plaats van het PALC-systeem waaraan Sony, Sharp en Philips werken. De samenwerking tussen dit trio betekent geenszins dat Philips het plasmasysteem afschrijft en kiest voor PALC. Het bedrijf zegt op eigen houtje te blijven werken aan een eigen plasmaprocédé.

Philips wedt op twee paarden, omdat onduidelijk is welke van de twee de wereldstandaard wordt. Sony vertrouwt erop dat niet plasma, maar PALC de toekomst heeft en zet alles in op dat systeem. 'PALC-buizen hebben als voordeel dat de kwaliteit beter is en dat ze gemakkelijker op grote schaal kunnen worden gefabriceerd', zegt een woordvoerder in Tokyo.

De samenwerking met Sony en Sharp is volgens analisten wederom een bewijs dat het Philips heeft begrepen dat het niet op eigen kracht de wereld kan veroveren. 'Ik vind dat heel goed. Een bedrijf als Philips kan niet in zijn eentje een standaard afdwingen'', zegt Steven Vrolijk van ING Barings. Op het gebied van kleinere platte beeldschermen (tot 75 centimeter) die onder meer worden gebruikt in schootcomputers, heeft Philips de handdoek vorig jaar al in de ring geworpen.

Toen besloot het Eindhovense bedrijf de Actieve Matrix LCD-techniek te omarmen van het Japanse bedrijf Hosiden, en staakte het zijn onderzoek naar een eigen kleine platte beeldbuis. De plasmatechniek die Philips indertijd wilde gebruiken, bleek niet geschikt voor grootschalige productie.

De markt voor grote platte beeldbuizen blijft de komende jaren een marginale aangelegenheid. Een jaarlijkse wereldomzet van een miljoen stuks is volgens Philips een 'kleine markt'. Van gewone beeldbuizen worden nu ieder jaar 250 miljoen stuks geproduceerd.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden