Philips komt met ‘TomTom’

Philips stapt alsnog in de snelgroeiende markt voor autonavigatie. Vanaf september gaat het concern drie modellen verkopen, die 400 tot 600 euro gaan kosten....

Van onze verslaggever

TomTom, een ander Nederlands bedrijf, wist de afgelopen jaren uit te groeien tot Europees marktleider, en verdient veel geld met zijn producten. Op de vraag of Philips niet opnieuw een groeimarkt links laat liggen, antwoordde Kleisterlee in de Volkskrant: ‘Dat hebben we geen seconde overwogen. De winstmarges die je daar nu ziet, zijn niet te handhaven.’

Naar nu blijkt, was Philips toen al bezig met de ontwikkeling van een eigen lijn navigatiesystemen. De stap is bovendien pikant, omdat Philips in het verleden al eerder probeerde te profiteren van de vraag naar navigatieproducten. Al in de jaren tachtig ontwikkelde Philips een eigen systeem, Carin genaamd. Deze tak werd in 1997 verkocht aan het Duitse VDO.

Bij TomTom-beleggers kwam de ommezwaai van Philips hard aan: het aandeel kelderde op de Amsterdamse beurs dinsdag 6 procent.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden