Weblog

Philippe Remarque: 'Goed Volk gaat even koffie halen en een stukje tikken', klonk het ter redactie

Ja, er zijn misschien wat bijgedachten te bedenken bij de Goed Volk-campagne van de Volkskrant, schrijft hoofdredacteur Philippe Remarque. Maar hij kijkt tevreden terug op de eerste campagnereeks. 'Inhoud en plezier, diepgang en persoonlijke smaak, willen we daarmee zeggen, het zit allemaal in de Volkskrant.'

Model en Volkskrantlezer Laura Andalou ziet zichzelf in een abri.

De mannen van communicatiebureau KesselsKramer gaven ons ieder een dun en groot boekwerk in handen. Ik was gegrepen. Een campagne zonder loodzware ernst of bombast. Goed getroffen foto's.

Een krant die zichzelf niet ziet als een belangrijke meneer, maar de lézer centraal stelt: een dromerige studente, Marokkaanse jongens met een open geest, een goedlachse man met een snor. Een speelse leus waar je eindeloos zinnen aan kunt plakken. Precies wat we wilden vertellen: de lezer als everyman, de Volkskrant als kwaliteitskrant voor iedereen, toegankelijk en zonder kapsones.
Dat hadden de reclamejongens van KesselsKramer goed bedacht.

Maar deze campagne kon het natuurlijk nóóit worden. Goed Volk? Is er dan ook Slecht Volk? Dat onze krant niet leest? Dat is wel het laatste dat wij zouden willen beweren.

Beeld Robin de Puy/Kesselskramer

'Goed volk' roep je in het zuiden van Nederland, als je bij een boerenhoeve op de deur klopt', wierp reclamebaas Erik Kessels tegen. Hij kan het weten, hij komt er vandaan. Maar toen Kessels weg was, kwamen we bij de nabespreking zorgwekkend snel terecht bij het nationalisme van de jaren dertig.

Tegelijkertijd begon de slagzin zich te vermenigvuldigen. 'Goed Volk gaat even koffie halen en een stukje tikken', klonk het ter redactie. En nadat ik het boekwerk thuis had laten zien: 'Goed Volk gaat nu tandjes poetsen en naar bed.' Niet dat ze het deden, maar het klonk leuk.

U begrijpt het: we vonden de campagne uiteindelijk pakkend, anders dan de doorsnee krantencampagne. En de bijgedachten over Goed Volk? Ach, dan heeft Bert Brussen weer iets om 1.500 schuimbekkende tweets over te versturen. We schrapten wel zinnen die het verkeerde beeld gaven, zoals 'Goed Volk lust geen plofkip' of 'Goed Volk verdient de Volkskrant'. We voelen ons niet beter dan anderen. Iedereen is Goed Volk.

Beeld Robin de Puy/Kesselskramer
Een van de parodiën op de reclamecampagne, via http://woens.nl.

De foto's in de Goed Volk-campagne zijn van Volkskrantlezers, geportretteerd door een fotografe die vaak voor ons werkt, Robin de Puy. Een prachtige, warme reeks, al hadden we er voor een echte doorsnee van de lezers ook een man in pak bij moeten doen.

De spotjes op radio en tv gaan ook over gewone mensen, gewoner dan de kijker in eerste instantie denkt. Je meent een wetenschapper te zien, maar het blijkt iemand die onder de zonnebank gaat. Wat een moderne dansvoorstelling lijkt, is een vrouw die een truitje past in een kledingwinkel. Een man die lijkt op te gaan in de politiek, blijkt naar een wedstrijd van zijn voetbalclub te kijken. Inhoud en plezier, diepgang en persoonlijke smaak, willen we daarmee zeggen, het zit allemaal in de Volkskrant. Van alles wat en van alles het beste.

In mijn kantoor luisterden we op de laptop naar mogelijke stemmen voor de voice-over. Het werd Johan Fretz, een stem met een mengeling aan invloeden. En toevallig ook nog sinds kort onze opiniecolumnist.

We hebben de krant gratis aangeboden aan iedereen die hem wilde downloaden. Zo konden mensen kennismaken met de vernieuwde Volkskrant. In die week begonnen we ook de serie 'Hoe goed is Nederland', naar een idee van Volkskrantredacteur Martin Sommer: een kritische blik op de feiten en cijfers van Nederland.

Zo willen we uitdrukken wie we zijn: feiten voor meningen in de journalistiek, relativerend over onszelf. En hoe waren de reacties? Uiteraard hadden ze het op Twitter meteen over Slecht Volk. Maar we kregen ook veel complimenten. Mensen belden naar de krant om de campagne te prijzen. Konden ze de posters ergens krijgen? (helaas niet). Het is niet onopgemerkt gebleven, zou Reve zeggen. De eerste campagnereeks zit er bijna op, want bij Goed Volk groeit het geld niet op de rug. Maar het idee houden we erin.

Philippe Remarque is hoofdredacteur van de Volkskrant.

Stills uit een van de televisiereclames. Beeld Kesselskramer
Een van de parodiën op de campagne, van Pritt Stift van GeenStijl.
'Goed Volk schreeuwt wel' - Volkskrant.nl-columnist Jan Bennink tijdens een protest tegen de groeiende invloed van de Europese Unie op het Binnenhof in Den Haag. Foto via GeenStijl.
Beeld Robin de Puy/Kesselskramer
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden