Recensie Israelis Brünnlein

Philippe Herreweghe komt met een klein clubje zangers en een minimum aan instrumenten binnen bij het publiek (vijf sterren)

Het herhalen van dezelfde tekst op andere klanken laat je in een meditatieve rust terechtkomen.

Philippe Herreweghe. Beeld Monika Rittershaus

Ze zingen over een vrouw die lieflijk is als een hinde en bekoorlijk als een ree, een vrouw die je eindeloos laat verzinken in haar liefde. Even later gaat het over op bijbelse teksten: je hoort hoe Joseph weent boven het gezicht van zijn zojuist gestorven vader. Philippe Herreweghe en zijn Collegium Vocale Gent weten hoe je met een klein clubje zangers en een minimum aan instrumenten kan binnenkomen bij je publiek. In de Grote Kerk in Naarden zingen ze Israelis Brünnlein, de fenomenale madrigaalbundel van de Duitser.

Johann Hermann Schein (1586-1630), een componist die voor al die diep menselijke emoties klanken vond. Je hoort ze soms in de fraai harmoniërende stemmenparen van Hana Blažíková en Barbora Kabátková, of van de alto Robert Getchell en de tenor Thomas Hobbs, soms in de rijk doorbloede bas van Wolf Matthias Friedrich. Een emotie kan zomaar omslaan – wanneer Schein inzoomt op het verdriet van Joseph bijvoorbeeld. Dan waan je je in het Italië van Monteverdi, in de wereld van de klaaglijke dalende motieven die over elkaar heen glijden en je overspoelen met hun tranen. Op die momenten ligt het Duitsland van Schein daar vlak in de buurt.

Herreweghe is een groot pleitbezorger van Israelis Brünnlein. Hij heeft het op cd gezet en trekt er deze maand mee langs kerken van Naarden tot Venetië. Het herhalen van teksten, op klanken die telkens op een andere manier een licht werpen op de woorden en hun betekenis, maakt dat je als luisteraar in een meditatieve rust terechtkomt. Terecht is er geen pauze. Alleen onderbroken door twee solo’s van de teorbe, de grote vriendelijke langhalsluit, laat je je schoonspoelen met Scheins eeuwenoude klanken. Laat de winter maar komen.

Israelis Brünnlein

Klassiek
Van: Johann Hermann Schein
Door: Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe. 
7/12, Grote Kerk, Naarden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden