Pharrell Williams wordt mede-eigenaar van het Nederlandse G-Star Raw

De Amerikaanse zanger en producer Pharrell Williams, onder meer bekend van de nummers Lucky en Happy, wordt mede-eigenaar van de Nederlandse spijkerbroekenfabrikant G-Star Raw. De Hollanders geven de popartiest, tevens zelfverklaard duurzaamheidsgoeroe, een vrijbrief creatief mee te denken met het bedrijf over onder meer de collecties, maar tevens het strategische reilen en zeilen bij het concern.

Pharrell Williams voor G-Star Raw.

'Dit omvat de creatie van nieuwe productideeën en nieuwe visies op duurzaamheid tot de creatie van nieuwe merkervaringen', liet Thecla Schaeffer, marketingdirecteur van G-Star Raw dinsdag in een persbericht weten. Williams plaatste eerder op dag een foto op Facebook en Instagram waarop hij boven op een berg spijkerbroeken staat.

Artikel gaat verder onder foto.

De Pharrel-deal betekent een uitbreiding van een al langer lopende samenwerking met zijn bedrijf Bionic Yarn, een in New York gevestigde start-up die garens van uit de oceaan opgeviste plastic flessen weet te maken. Onder de naam Raw for the Oceans hebben G-Star en Bionic Yarn al meerder spijkerbroekencollecties geproduceerd.

Kleding ontwerpen met wereldberoemde artiesten is vrij gebruikelijk in modewereld, artiesten daadwerkelijk invloed geven in het bedrijf een stuk minder. De grote vraag blijft of de actie meer is dan alleen razend slimme marketing van weerzijden. Het is geen geheim dat G-Star aan een soort ecologisch charmeoffensief werkt nadat eerder juist kritiek kreeg op het laten produceren van jeans in een erbarmelijke Indiase fabriek.

'Onafhankelijke geest'

G-Star is actief in zo'n 80 landen en heeft een geschatte omzet van 750 miljoen euro. De kracht van de spijkerbroekenbedrijf - in 1989 opgericht in Amsterdam - is dat het in de voetsporen van grote Amerikaanse kledingmerken als Levi's winkels opent waarin alleen de producten van zichzelf te koop zijn. Naast zijn vele verkooppunten heeft G-Star namelijk allerlei 'vlaggenschepen' , zaken gevestigd in peperdure winkelstraten in wereldsteden als Parijs, Londen en New York. Door zich in de habitat van de haute couture te nestelen, is daarmee naast de bekendheid bij consumenten tevens de allure van de polderjeans in de modewereld en beroemde artiesten gegroeid.

De Hollanders hebben een 'onafhankelijke geest' en zijn vooruitstrevend, klonk de lofbetuiging van de popmuzikant die met het aanstekelijke Happy( 2013) tientallen weken op nummer 1 stond en de grootste top 40-hit aller tijden scoorde. Williams heeft eerder de gympen van het Duitse sportfabrikant Adidas verhipt en ontfermt zich eveneens over andere, minder bekende kledingmerken.

Later dit jaar volgt er een evenement waarin G-Star de Pharell-strategie de uit de doeken doet. Mogelijk dat dan tevens meer duidelijk wordt hoeveel de Amerikaan precies in de melk te brokkelen krijgt bij de Nederlanders. Over het aandelenbelang deden zowel Williams als G-Star namelijk geen mededelingen.

Pharrell Williams (R) en Helen Lasichanh (L) op de rode loper van de MTV Video Music Awards in 2015.Beeld epa

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden