Pharrell Williams in actie voor hergebruik oceaanplastic

Hergebruik: oceaanafval in de zwembroek

Gerecycled oceaanplastic wordt steeds meer in kleding en schoenen verwerkt. Dat is mede te danken aan de inspanningen van popster Pharrell Williams, die zich hardmaakt voor schone oceanen.

Pharrell Williams is ambassadeur voor de Battle For Big Blue-campagne van G-Star Beeld Andreas Laszlo / G-Star

'WTF are you doing to my oceans' staat op een aantal T-shirts, sweaters en spijkerjacks uit de zomercollectie van G-Star. Zo'n tekst triggert iedereen die weleens beelden heeft gezien van dolfijnen en zeehonden die worden gewurgd door plastic visnetten. En voor wie dan nog twijfelt, is er superster Pharrell Williams, de ideale ambassadeur.

G-Star maakte in 2014 van de verwerking van oceaanafval en van de verontreiniging van de oceanen in een klap een sexy onderwerp. Toen presenteerde Williams de nieuwe lijn met gereclycled oceaanplastic tijdens de New York Fashion Week. Veel bedrijven hebben dat voorbeeld gevolgd. Al was het alleen maar omdat het met gerecycled plastic makkelijk scoren is op het gebied van imago - allemaal hopen ze dat die goedbedoelde collecties een heleboel free publicity opleveren. Ondertussen is het de vraag of de oceanen er veel schoner door worden.

Volgens G-Star zijn voor de Oceans-collecties meer dan twee miljoen PET-flessen verzameld. De garens voor deze collecties bevatten 33 tot 61 procent gerecycled plastic en worden gemaakt door Bionic Yarn, een Amerikaans bedrijf dat garen spint uit vezels van gerecycled plastic en waarin Williams een aandeel heeft. Sinds februari is Williams ook mede-eigenaar van G-Star en is de samenwerking met Bionic Yarn geïntensiveerd: in 2020 wil het merk al het conventionele polyester hebben vervangen door gerecyclede garens waaronder die van Bionic Yarn.

Nieuwe mindset

De kleding waarin gerecycled plastic is verwerkt, is herkenbaar aan een speciaal label. Of het spul lekker zit? Je merkt er niets van. De kleding voelt niet stugger aan en ziet er ook niet anders uit. Voor de Amerikaanse organisatie Parley for the Oceans, die samen met lokale afvalbedrijven de inzameling van plastic op stranden in Indonesië, China en Australië bestiert en nauw samenwerkt met Bionic Yarn, is de nieuwe doelstelling van G-Star een kroon op het werk.

'Wij willen een nieuwe mindset creëren', zegt oprichter Cyrill Gutsch in de documentaire The Plastic Age van modetijdschrift i-D. 'Ons doel is om plastic afval toegevoegde waarde te geven. We willen er een sexy materiaal met een mooi verhaal van maken zodat meer bedrijven ermee gaan werken.' Dat lukt al aardig. Sportmerk O'Neill haalde in juni het nieuws met de Hyperfreak Oblique Boardshort, een zwembroek waarin oceaanafval is verwerkt.

Pharrell Williams in een artikel van de nieuwe collectie: 'WTF are you doing to my oceans?' Beeld Andreas Laszlo / G-Star

Niet zo blij

Ook sportfabrikant Adidas werkt samen met Parley for the Oceans: vorig jaar werd een prototype van een paar sneakers van gerecycled oceaanplastic gepresenteerd. Eén sneaker bestaat uit ongeveer zestien flessen en dertien gram plastic van gerecyclede visnetten. Maar de verwerking van oceaanafval lijkt hier vooral een kwestie van marketing: er worden slechts vijftig paar gemaakt. Bovendien zijn de schoenen niet te koop, ze worden verloot.

De vraag is of de recyclingprojecten veel meer opleveren dan een duurzaam imago voor het betrokken modemerk. 'Het is goed dat er meer aandacht is voor het plasticprobleem, maar in de kern zijn wij niet zo blij met de verwerking van oceaanplastic in kleding. Het is namelijk geen oplossing. Sterker nog, het probleem wordt er zelfs mee verergert,' zegt Maria Westerbos, directeur van de Plastic Soup Foundation.

Westerbos verwijst naar de vernietigende resultaten van een wereldwijd onderzoek naar de milieu-impact van plastic vezels, het Mermaids onderzoek. Daaruit blijkt dat de vezels uit gerecycled oceaanplastic poreuzer zijn, waardoor ze sneller afbreken in de wasmachine. Het gerecyclede oceaanplastic dat bedrijven gebruiken om zichzelf een duurzaam imago aan te meten, komt dus gewoon weer in onze waterwegen terecht, maar dan als heel kleine stukjes.

Om het probleem aan te pakken van het verlies van plastic microvezels die vrijkomen tijdens het wassen, is Westerbos een nieuwe campagne gestart: Ocean Clean Wash. 'Bedrijven die bewustzijn willen creëren, moeten wel doorpakken en zich ook hardmaken voor de ontwikkeling van vezelfilters in wasmachines of andere weefmethoden waarbij garens mogelijk minder vezels loslaten,' zegt Westerbos.

G-Star is het eerste merk dat zich heeft aangesloten. Westerbos is in gesprek met bijna veertig andere merken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.