Perzisch sprookje

Het predikaat 'Game van het jaar' wil nogal eens vroeg in het jaar vallen. UbiSofts Prince of Persia: The Sands of Time verdient die eervolle vermelding zonder aarzeling – en niet alleen omdat op de kalender nog maar 25 dagen staan....

PoP, zoals het spel ook wel wordt aangeduid, heeft het allemaal. Schitterende beelden, een soepele bediening en tussenfilmpjes die naadloos aansluiten op het eigenlijke spel.

Daarin springt de prins over kloven met messen, rost tegenstanders af, maar loopt hij ook als een hagedis langs muren. Toch is niks menselijks hem vreemd: zijn kleren worden gaandeweg vuiler en slordiger.

Een zandloper geeft aan hoe uitgeput de prins tijdens zijn omzwervingen raakt. Als de laatste korrels zijn gevallen, kan de speler de tijd terugdraaien en opnieuw beginnen. Meer

dan enkele minuten vooruitgang gaan nooit verloren.

Aan loftuitingen zijn de prins en zijn schepper, Jordan Mechner, wel gewend. De eerste aflevering van Prince of Persia werd in 1990 met onderscheidingen overladen. Ook het vervolg The Shadow & The Flame was drie jaar een succes. Prince of Persia 3D (uit 1999) was een flop.

Met The Sands of Time heeft Jordan Mechner zich volledig gerevancheerd. Het spel laat de sporen zien van uitstapjes die de Amerikaan naar een ander medium maakte. In 1993 schreef en regisseerde hij de korte film Waiting for Dark; dit jaar maakte hij Chavez Ravine: A Los Angeles Story. De sprong naar het filmdoek lijkt maar klein voor de prins.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden