column Cécile à Paris

Persoonlijke post tijdens Paris Fashion Week: o, kom er eens kijken, wat ik bij de receptie vind!

Dag 2: Welke shows mogen we bijwonen, waar zijn we niet welkom?

Het is eigenlijk nog het beste te vergelijken met Sinterklaasochtend: o, kom er eens kijken, wat ik bij de receptie vind! Zijn er uitnodigingen voor de shows? Zijn het de vurig gewenste? Net als in december moet je wel eerst een verlanglijstje maken, en heel vaak en duidelijk naar de helpers van de modesinterklazen mailen dat je graag naar de show komt, en waar je hotel woont, zodat de Parijse brommerkoeriers de kaarten daar kunnen afleveren. 

De eerste vangst, gisteren, was niet slecht. Allereerst dus de Dior-kaart, en goddank lag de ingetogen kaart voor Dries van Noten er ook al. Een groen stuk zeep in bubbeltjesplastic namens Isabel Marant, fopdollarbiljetten van Virgil Ablohs Off-White, een satijnen slaapmasker namens Courrèges, een ouderwetsig envelopje van Ann Demeulemeester en een vormeloze, tissue-achtige doktersjas van polypropyleen van het Slowaakse merk Nehera. Op hun site staat: ‘Unique shapes with timeless craftsmanship and high quality materials’. Dat lijkt me deze polypropyleen hobbezak niet bepaald.

Uitnodigingen voor showrooms van accessoiremerken zijn er ook. Zoals van Jérôme Dreyfuss, de vriendelijke echtgenoot van Isabel Marant, die aantrekkelijke en voor Parijse begrippen zeer betaalbare tassen maakt die hij allemaal jongensnamen geeft. Zijn die namen nou nooit eens op, vraag ik Jérôme bij de presentatie van de Guillaume en de Yannick. Dat niet. Zijn er namen die hij om een of andere reden niet gebruikt? Dat wel, zo blijkt. Zo had Dreyfuss ooit een tas die Mohammed heette, naar een vriend, maar die werd in Amerika om commerciële redenen omgedoopt tot Momo. Omgekeerd durft hij een tas ook geen uitgesproken Joodse naam als Jacob te geven. Slecht voor de handel in de Arabische wereld. 

Er zijn ook een paar vurig gewenste kaarten niet: Saint Laurent, die dinsdagavond showde (geen Nederlandse pers) en Lanvin (idem), dat woensdagmorgen aftrapte met een nieuwe ontwerper. Een kaart voor Celine is er ook (nog) niet. Aangezien ik de oliedomme haastfout maakte om in de krant van gisteren te schrijven dat Celine van luxeconglomeraat Kering is (foei, het is van concurrent LVMH! Duizend maal sorry!) zullen ze de rode loper zeker niet voor me uitrollen. Alhoewel: als ik naar de show mag, vergeet ik het nóóit meer. Beloofd!

Uitnodigingen voor Paris Fashion Week, herfst/winter 2019 Beeld Cécile Narinx
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.