Personeel WOL ziet geen reden voor paniek

Het is met de werknemers van World Online waarschijnlijk net als met supporters van een voetbalclub. Onderling kankeren de fans op hun clubje en weten ze alles beter dan de trainer, maar als buitenstaanders ook beginnen te klagen, moeten ze hard kunnen rennen....

Want het moet maar eens afgelopen zijn met die overdreven aandacht voor de handel en wandel van bestuursvoorzitter Nina Brink, vinden haar medewerkers. Het personeel is helemaal niet gedemotiveerd door de belabberde prestaties op de beurs.

De ruim 1400 medewerkers mochten 500 duizend aandelen kopen en 22 miljoen euro lenen om de aanschaf te betalen, maximaal een jaarsalaris per persoon. Verkopen mag pas vanaf 17 april. Nadat het aandeel gisteren sloot op 24,20 euro – min 3,65 euro – zijn die 500 duizend aandelen 9,4 miljoen euro minder waard dan bij de beursgang.

Maar gedemotiveerd? In tegendeel. 'We willen weer lekker aan het werk gaan', zegt Maike Jeuken, voorzitter van de personeelsvereniging. 'We zijn niet boos op de pers, maar we ergeren ons wel een beetje aan alle negatieve publiciteit.' Het is een spannende tijd geweest voor iedereen die nauw betrokken was bij de beursgang, verklaart ze. De werknemers genoten van de aandacht, en bij de beursgang op 17 maart is er feest gevierd. Helaas bleef een koersstijging uit. 'Natuurlijk snappen we de zorgen daarover en we staan niet op de tafels te dansen', zegt Jeuken. 'Maar we zien geen reden tot paniek. We hebben alle vertrouwen in ons bedrijf.'

Om die verklaring te horen, togen maandagmiddag een karavaan verslaggevers, een handvol fotografen en vijf tv-ploegen naar Vianen. Na afloop mochten de journalisten vrijuit praten met een stuk of dertig werknemers, die stuk voor stuk uitlegden zich absoluut geen zorgen te maken over de beurskoers of wat dan ook. Ze wisten waar ze aan begonnen, ze waren uitgebreid geïnformeerd.

Het journaille hoort het beleefd aan. De personeelsactie is sympathiek, zeker, maar is het niet naïef te denken dat Brink hierdoor uit het nieuws verdwijnt en er meeslepende verhalen voor in de plaats komen over wat de overige 1439 medewerkers van World Online allemaal doen? Is het niet hoog tijd dat Brink uitlegt hoe haar transacties in elkaar steken? Snappen de medewerkers niet dat op financiële markten haar verkoop van een groot belang, kort vóór de beursgang, wordt uitgelegd als haar ondergang?

'Dit is een steunbetuiging aan Nina Brink', is het weerwoord van Jeuken en niemand in de zaal die daar ook maar een moment aan twijfelt. 'Er is het personeel geen voet dwars gelegd toen we dit wilden organiseren', zegt de general manager van World Online Nederland. Ook dat geloven de journalisten graag. Ze worden narriger, omdat de antwoorden steeds komen van de managing director en de marketing director. 'Zal ik hier even antwoord op geven', klinkt het telkens. Na de toelichting vragen ze aan de voorzitter van de personeelsvereniging: 'Zeg ik het zo goed?' Antwoord van Jeuken: 'Nee, je zegt niets raars.'

Na afloop van de presentatie gaan de werknemers achter in de zaal in gesprek met de pers. Nee, ze voelen zich niet bekocht en Nina Brink is 'redelijk open geweest' over de verkoop van haar belang. Ze hebben er alle vertrouwen in dat het weer goed komt met de koers. Ook met de schulden komt het wel goed. 'Het is hier prima werken', vindt product marketing manager E. Blaak, World Onliner van het eerste uur.

'Nina Brink heeft een keer gezegd dat we het Mexicaanse leger zijn. We moeten allemaal dezelfde kant op, maar hoe je er komt, moet je zelf maar uitzoeken. Dat is een deel van ons succes.'

Na amper een kwartiertje van onderonsjes tussen pers en personeel, amper drie kwartier na aanvang van de bijeenkomst, vindt de marketing director het welletjes. 'Jongens, gaan jullie weer terug naar je bureaus?', klinkt het door de luidsprekers. 'De mensen van de pers kunnen natuurlijk nog een drankje blijven drinken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden