Personeel nodig? Deel het via WhatsApp

Werk

WhatsApp is bezig aan een opmars op de sollicitatiemarkt. Wie een vacature ziet, kan die via het 'dorpsplein van vandaag' naar zijn vrienden sturen. Voor de werkgever is het snel en goedkoop.

Beeld claudie de cleen

Bij de Albert Heijn in Middelburg is een nieuwe vakkenvuller nodig. Een mooi bijbaantje voor een 15-jarige scholier. Via Whats-App geeft de teamleider het door aan zijn ploeg. Hij doet er een linkje met de vacature bij. Vanaf dat moment gaan zo'n twintig vakkenvullers zijn bericht rondsturen. Wel selectief, natuurlijk, want als ze er een lanterfanter bij halen, moeten ze zelf harder werken.

'Binnen de kortste keren bereiken we zo honderd jongeren in de buurt', zegt Rene Herremans, manager employer branding. In gewoon Nederlands: hij is verantwoordelijk voor de werving en de reputatie van Albert Heijn als werkgever. De supermarkt is een van de eerste Nederlandse bedrijven die de mobiele berichtendienst met het groene icoontje inzet voor het vinden van nieuw personeel.

'Vooral voor bijbaantjes hebben we ambassadeurs nodig die hun vrienden via de tamtam tippen dat er een nieuwe caissière of verkoper wordt gezocht. Jongeren communiceren veel via WhatsApp en wij volgen ze daarin. Het gaat snel en het is goedkoop, want ze delen de vacatures gratis met hun netwerk. Dat doen ze selectiever dan via openbare kanalen zoals LinkedIn of Twitter. We verwachten dat medewerkers die via WhatsApp bij ons solliciteren dan ook beter bij onze winkel passen en langer blijven.'

Allemaal voordelen dus, voor de werkgever en de nieuwe collega. Voorlopig zet Albert Heijn WhatsApp vooral in voor bijbanen. Maar als de trend doorzet, is de kans groot dat de supermarktketen vaker gaat werven op deze manier. Uit de grafieken blijkt dat 74 procent van de jonge sollicitanten die mobiel zijn getipt over een baan via WhatsApp naar de AH-site zijn gegaan. 40 procent heeft die nooit eerder bezocht en één op de tien besluit te solliciteren. Hoop-gevende cijfers, vindt Herremans.

Laagdrempelig

Loopbaandeskundige Aaltje Vincent, bekend van boeken als Jobmarketing 2.0, volgt met bovengemiddelde interesse hoe WhatsApp een plaats verovert op de sollicitatiemarkt. 'Het is nog laagdrempeliger en dichter op de huid dan Twitter of Facebook. En meer privé. Je wilt niet altijd openlijk zeggen: is dit iets voor jou? Als je ergens een vacature ziet, kun je meteen een fotootje schieten en doorsturen. Hoor je in het nieuws dat ergens banen vrijkomen, dan app je dat gauw naar iemand die een baan zoekt in die sector.'

Ruim 60 procent van de Nederlanders die werken, heeft al een Linked-In-profiel. 'Maar het blijft ingewikkeld om daar je weg in te vinden. Ik was vanochtend bij een bijeenkomst voor mensen in de bijstand in Zwolle. Sommigen vertelden me dat ze ertegenop zien met LinkedIn aan de slag te gaan. Met WhatsApp kunnen ze wel al overweg. Als ze ergens opvangen dat er vacatures zijn en die mobiel met elkaar delen, zijn ze al een heel eind. Wat dat betreft is WhatsApp net het dorpsplein van vroeger.'

Het bureau Netwerven in Amsterdam-Noord staat bekend als innovatief op het gebied van onlinerecruitment. Het kantoor zit vol met jonge webdesigners en databeheerders die werken voor opdrachtgevers als Albert Heijn, PostNL, bol.com, NS en Booking.com. Vanwege hun specialisme zijn ze zelf ook geliefd bij recruiters. Zelfs zo dat sommige medewerkers niet meer twitteren en facebooken, vertelt directeur Leon Willemsens. 'Ze worden zo gek van alle aanbiedingen dat ze alleen nog maar op besloten kanalen komen.'

De jonge sterren bouwen applicaties waarmee mensen vacatures kunnen delen, linkjes kunnen meesturen en koppelingen kunnen maken met e-mail, LinkedIn, Twitter, Facebook of WhatsApp. 'Wij kunnen die handelingen volgen met onze analysesoftware, maar pas als iemand besluit te solliciteren, onthult hij zijn identiteit', zegt Willemsens met een blik op een scherm vol grafieken.

Beeld anp

Privacy

Privacy is een issue voor de directeur van Netwerven. Je zou het niet verwachten, maar hij gebruikt zelf nog maar kort WhatsApp. Onder druk van zijn omgeving is hij overstag gegaan. Dat Facebook, de eigenaar van de berichten-app, hierdoor 'een ongelooflijke bak met data' over hem bemachtigt, zit hem niet lekker. Dat Google en LinkedIn dat ook doen, evenmin. Vandaar dat hij er bij zijn klanten op hamert hun gebruikers goed te informeren. Ze moeten weten waarvoor hun gegevens kunnen worden gebruikt. 'Ik bouw de site niet eens als klanten hun cookiewalls en privacybepalingen niet goed op orde hebben. Meestal klikken mensen die snel weg, maar ze geven dan wel toestemming voor het gebruik van hun data. Ook door derde partijen.'

Overheidsinstellingen moeten aan strengere Europese privacyregels voldoen dan commerciële klanten. Daarom zijn ze minder happig op het inzetten van WhatsApp, merkt Willemsens. Hij kan zich dat voorstellen, al heeft de mobiele berichtendienst twee jaloersmakende troeven: de app kan een miljoenenpubliek bereiken, maar werkt ook als een filter. 'Als je een vacature via het adressenboekje van je werknemers kunt verspreiden, krijg je minder sollicitanten, maar wel van uitmuntende kwaliteit. Dat scheelt tijd, en tijd is geld. Met Whats-App schiet je met scherp in plaats van met hagel.'

WhatsApp-tips voor werkzoekenden

Houd je status zakelijk. 'Geen frivoliteiten die een verkeerde indruk kunnen wekken. Bijvoorbeeld dat je overdag liever slaapt of net op je kop staat. Noem je beroep of verwijs naar je LinkedIn.'

Zet er een professionele foto bij, liefst dezelfde als op LinkedIn. 'Trek geen gekke bekken, draag geen zonnebril en neem niet net een slok van je biertje.'

Spreek je voicemail kort en zakelijk in. 'Zet geen gekke stem op en roep niet: Hee hallo! Je kunt wel toevoegen: 'Heeft u me dringend nodig, stuur dan een Whats-App.'

Bron: sollicitatie-expert Aaltje Vincent

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.