Personages in The Great Wall zijn van bordkarton

Zelfs de Chinese muur, China's belangrijkste toeristische trekpleister, is ingezet. Toch mocht dat niet baten. In The Great Wall wordt iedereen tevreden gehouden en het wederzijds respect continu benadrukt. Daar lijdt alles onder.

Matt Damon in The Great Wall.

The Great Wall is eigenlijk een groot intercultureel uitwisselingsproject. Een poging om met één blockbuster de twee grootste filmmarkten ter wereld te bedienen: die van Noord-Amerika en China. Daarvoor leverde China hun bekendste toeristische trekpleister, de veelgeprezen regisseur Zhang Yimou en wat acteurs; Hollywood gooide superster Matt Damon in de strijd plus zijn collega Willem Dafoe en een handvol scenaristen.

Deze poging is het interessantste aan The Great Wall, en is waarschijnlijk ook de reden waarom deze actiefilm met een budget van 139 miljoen euro zelf zo oninteressant is.

In The Great Wall blijkt de Chinese Muur gebouwd te zijn om een meute mythologische monsters (taotie) buiten te houden die elke zestig jaar terug keren. Matt Damon speelt een westerse huurling die met een sidekick (Chileen Pedro Pascal) op zoek is naar buskruit en per ongeluk in deze Chinese aangelegenheid belandt.

De casting van een blanke hoofdrolspeler in een verder Chinees verhaal werd vooraf flink bekritiseerd: weer een westerling die de boel moet komen redden. Nu, dat valt deels mee. De blanken hier zijn boeven die onder de indruk zijn van de Chinese techniek en manier van denken. Maar ze krijgen ook een ovationeel applaus nadat zij erin zijn geslaagd op een cruciaal moment wat monsters te verslaan.

Iedereen tevreden houden, het benadrukken van wederzijds respect en toenadering. Dat is wat The Great Wall elk moment dat de monsters niet over de muur klauteren wil benadrukken en daar lijdt alles onder. De personages, Damon incluis, zijn van bordkarton. Het scenario is voorspelbaar, zonder dat een van de zes schrijvers de boel goed doordacht heeft. Is een kort gesprek over vertrouwen echt genoeg om een geharde huurling tot inzicht te laten komen? Waarom zetten de Chinezen niet meteen buskruit in? En als de taotie, halfbakken symbolen voor hebzucht, elke zestig jaar terugkeren, hoe zijn ze de vorige keer dan verslagen?

Samenwerken

Het spektakelstuk The Great Wall moet de samenwerking tussen Amerika en China bevorderen, want op filmgebied kunnen zij niet meer zonder elkaar. Lost regisseur Zhang Yimou’s film die belofte in? (+)

Yimou, bekend van martial-artsfilms (House of Flying Daggers, Hero) en de openingsceremonie van de Olympische Spelen in 2008, verdient beter. Van de gevechten maakt hij zoals gewoonlijk knap getimede balletten: gracieus, verfijnd en effectief. Met het intrigerende wapentuig zijn de actiescènes daarmee even overdonderend als zijn weidse landschapsbeelden, zeker met dat gebonk van de synchroon aangeslagen strijddrums.

Problematisch is dat de massa-aanvallen van de computergegenereerde en weinig origineel vormgegeven taotie soms vooral doen denken aan een vraatzuchtige mierenkolonie. Echt angstaanjagend zijn de monsters in deze monsterfilm alleen als ze onzichtbaar zijn.

The Great Wall, Actie, Regie Zhang Yimou. Met Matt Damon, Tian Jing, Pedro Pascal, Andy Lau. 103 min., in 85 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden