Pics Floortje Smit

‘Per ongeluk’ stond de ‘Fiji Water Girl’ opeens op alle rodeloperfoto’s van de Golden Globes

De ‘Fiji Water Girl’ in volle glorie. Beeld Getty Images for FIJI Water

Plots was ze daar: een vrouw met een dienblad vol flesjes water op de rode loper van de Golden Globes. De bullshitdetector slaat hard uit als ze in interviews spreekt over hoe ze ‘spontaan’ beroemd werd.

Wie het in Hollywood wil maken als ­model of actrice, moet onderaan de voedselketen beginnen, met bijbaantjes als serveerster of gastvrouw. Dat weet iedereen, en dus ook het Canadese model Kelleth Cuthbert, die tijdens de Golden ­Globesuitreiking afgelopen weekend rondliep met een dienblad met waterflesjes van het merk Fiji, in een jurk die precies de kleur had van de dop.

De ‘Fiji Water Girl’ in volle glorie. Beeld Getty Images for FIJI Water

Het was haar doorbraakmoment. Het ­begon socialemediagebruikers namelijk op te vallen dat ze wel heel vaak op rodeloper-foto’s opdook. Terwijl beroemdheden als ­Nicole Kidman, Amy Adams, Jim Carrey, Idris Elba en vele anderen hun beste pose aannamen, stond zij er stilletjes achter. Meestal flirt ze over de schouder van de sterren rechtstreeks met de camera, met een wenkbrauw licht opgetrokken. Je zou er een vleugje ironie in kunnen zien, of iets ­omineus, met de donkerharige Cuthbert als een soort Japans horrormeisje.

De ‘Fiji Water Girl’ in volle glorie. Beeld Getty Images for FIJI Water

‘De ‘Fiji Water Girl’ verdient de prijs voor beste vrouwelijke bijrol’, kirde twitteraars, en de entertainmentjournalistiek zou geen knip voor de neus waard zijn als het model ‘dat de harten wist te stelen’ niet razendsnel was opgespoord. Voor E! News mocht ze een nepacceptatiespeech opnemen en in talloze interviews vertelde ze hoe verbaasd ze was dat ze een onlinesensatie bleek. Had ze het expres gedaan? Dan had ze zich die ochtend wel uitgebreider opgetut en niet de wekker nog eens uitgedrukt (alhoewel haar jurk bijna 900 euro kost). Ze was gewoon ­gefocust geweest op haar werk (voor de duidelijkheid: het uitdelen van waterflesjes, niet het zoeken naar een medicijn tegen ­malaria). En gut, er staan nu eenmaal overal camera’s – geen wonder dat ze zo vaak ­gefotografeerd werd.

Daarmee slaat de bullshitdetector voor de derde keer uit: er staan altijd zoveel ­camera’s, maar er was nooit eerder een ‘Fuji Water Girl’. Omdat er doorgaans juist zorgvuldig wordt voorkomen dat het gewone gepeupel achter de beroemdheden de aandacht afleiden van hun juwelen en jurken.

De ‘Fiji Water Girl’ in volle glorie. Beeld Getty Images for FIJI Water

Dit is dus waarschijnlijk een ordinaire marketingstunt van Fiji. Jamie Lee Curtis denkt dat ook. Ze liet op de rode loper al weten dat ze niet wilde mee doen aan dit soort sluik­reclame en is nu boos dat ze toch gefotografeerd blijkt met Cuthbert. En ‘per ongeluk’ of niet: volgens Yahoo! Finance had het watermerk voor dezelfde naamsbekendheid via normaal adverteren 16,8 miljoen dollar ­moeten uitgeven.

Leuker zou zijn als dit een geniaal idee was van Cuthbert zelf. ‘Een paar dagen geleden liet ik mijn hond nog uit zonder make-up en in sweatpants’, verzuchtte ze in een interview met, jawel, Time. Ze is nog bezig alle binnengestroomde aanbiedingen door te nemen. Of ze haar eendagsberoemdheid echt kan omzetten in een carrière is de vraag, maar er zit nu minstens één scriptschrijver te kauwen op een door haar ­geïnspireerd van-krantenjongen-tot-miljonair-verhaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden