Pepsi schrapt reclame met Kendall Jenner na wereldwijde hoon

Poging tot politiek correct ideaal slaat de plank mis

Pepsi heeft een reclame met reality-ster Kendall Jenner geschrapt, nadat het spotje een storm van kritiek had ontlokt.

Model Kendall Jenner in de omstreden reclame.

Pepsi is een wondermiddel tegen sociale ongelijkheid. Dat lijkt het frisdrankmerk te suggereren in een nieuw, twee minuten durend spotje, dat wereldwijd hoon oproept. In het filmpje geeft Kendall Jenner, model en Kardashian-telg, bij een protestmars een blikje Pepsi aan een politieagent, waarna alle problemen opgelost zijn. Politie blij, demonstranten blij - een happy end door cola.

Profiteurs

Vrijwel meteen nadat de reclame dinsdag in de Verenigde Staten was gelanceerd, begonnen mensen zich te roeren op sociale media, met boze en grappige commentaren. Er verschenen foto's van Martin Luther King die in de boeien werd geslagen met bijschriften als: 'Wacht even, ik heb een blikje Pepsi bij me.'

Anderen maakten de vergelijking met de foto uit Baton Rouge die vorig jaar de wereld rondging, waarop een jonge zwarte vrouw in een lange jurk gracieus en verstild tegenover zwaar bepantserde politieagenten staat. De kern van de kritiek was telkens: Pepsi probeert met dit lege statement te profiteren van de Black Lives Matter-beweging en het verzet tegen Trump. En dat met Jenner, die niet bekendstaat om haar engagement. Na alle commotie heeft de frisdrankproducent de reclame ingetrokken.

Weinig subtiel

Tekenend is dat Pepsi juist aan een politiek correct ideaal wil voldoen, maar dat die goede bedoelingen afgestraft worden. Het filmpje is een weinig subtiel toonbeeld van diversiteit: een Aziatisch ogende jongeman speelt cello en een moslima in hijab fotografeert een protestmars, die bestaat uit lachende, mooie jonge mensen van alle kleuren.

Naast dit tafereel is Kendall Jenner bezig met een modellenklus. De cellist wenkt haar en dan ondergaat ze een transformatie, letterlijk en figuurlijk. Ze rukt de blonde pruik van haar hoofd, voegt zich bij de demonstranten en ontpopt zich meteen tot de rebellenleider.

'Leef brutaler' is de slogan. Maar Pepsi had waarschijnlijk iets minder brutaal willen zijn, achteraf gezien.

Meer over