InterviewPekka Kuusisto

Pekka Kuusisto wil een huiskamersfeer op zijn Prinsengrachtconcert

De Finse violist Pekka Kuusisto is dit jaar de hoofdgast op het Prinsengrachtenconcert. Wat is hij van plan?

Pekka KuusistoBeeld Nico Kroon

Op YouTube is een filmpje te zien waarin Pekka Kuusisto – het knotje midden op zijn hoofd, als een boompje, is er inmiddels af – alvast oefent op Aan de Amsterdamse grachten: hij fluit de melodie terwijl hij de akkoorden speelt op zijn viool. Het is de traditionele afsluiter van het Prinsengrachtconcert, dat zaterdag bezit neemt van Amsterdam en live op tv en radio te volgen is. De Finse violist is dit jaar de hoofdgast.

Pekka Kuusisto (42) is geen doorsneesolist. Hij geldt als technisch onfeilbaar musicus. Naast de grote romantische vioolconcerten (Sibelius, Tsjaikovski) speelt Kuusisto veel Finse volksmuziek en zoekt hij daarnaast naar kruisbestuivingen van klassieke muziek met rock, hiphop en jazz. Ook tijdens het Prinsengrachtconcert, waarin hij wordt bijgestaan door het ensemble Camerata RCO, zullen de conventies overboord gaan. Weinig stukken zullen klinken in hun originele gedaante: bijna alles is gearrangeerd, ook wordt er geïmproviseerd.

Fin op de gracht

Hoe werd Kuusisto gestrikt als hoofdgast? Voor de 38ste editie van het Prinsengrachtconcert zocht de organisatie ruim een jaar geleden naar een aansprekende instrumentalist. Het ensemble Camerata RCO, bestaand uit (ex-)leden van het Concertgebouworkest, was al gecontacteerd. Via violist Annebeth Webb (zij zijn al jaren goed bevriend), kwam Kuusisto’s naam bovendrijven.

Wat kunnen we verwachten?

Kuusisto: ‘Dat mag ik volgens mij niet zeggen van de organisatie.’ De organisatie vindt van wel: onder meer de Romance voor viool en piano van Clara Schumann en het langzame deel van het Klarinetkwintet van Mozart komen voorbij, evenals de Vespers for violin van Missy Mazzoli, waarbij de begeleiding van tape komt.

Weet u ook wat ú te wachten staat?

‘Ik ben voorgelicht, ik denk dat ik wel een idee heb. Mensen luisteren vanaf bootjes op de gracht. Maar wat je toch vaak ziet, is dat zelfs tijdens dit soort populaire evenementen het publiek wat stijfjes is. Ik wil geen gerobotiseerde luisteraars voor me. Wat ik dus vooral hoop te creëren, is een huiskamergevoel. Ik weet ondertussen wel dat Amsterdam je heel welkom kan laten voelen, zenuwachtig ben ik zeker niet.’

Tijdens uw BBC Proms-debuut in 2016 liet u het publiek meezingen met een Fins volkslied. De tot de nok toe gevulde Royal Albert Hall voelde aan als een huiskamer.

‘Ik ben twintig jaar lang artistiek leider geweest van een kamermuziekfestival in Finland, daar zongen en speelden we altijd volksmuziek. Wat ik in Londen deed, was voor mij dus vanzelfsprekend. De BBC Proms bestaan al sinds eind 19de eeuw. Het sterke gevoel voor traditie vermengd met de saamhorigheid die daar heerst, maakte dat ik mijn kans schoon zag. De organisatie van het Prinsengrachtconcert zal dat ook gezien hebben.’

Laat u het publiek ook meezingen tijdens uw Prinsengrachtconcert?

‘Ja, dat ga ik doen. Dat ik niet zou ontkomen aan Aan de Amsterdamse grachten, was al snel duidelijk. Wat ik ook graag zou willen doen om contact te maken met het publiek is het toespreken. Gewoon tegen ze praten, laten zien dat ik niet een of ander buitenaards wezen ben dat over een exceptioneel talent beschikt en ongenaakbaar is voor zogenaamd ‘gewone’ mensen. Zo’n gewoon mens ben ik namelijk ook.

‘Verder wil ik niet alleen maar virtuoos gefiedel om te laten zien wat ik allemaal kan, juist niet, eigenlijk. Dat is ook niet nodig. Het gaat om het uitstralen van het plezier dat we hebben. Ik ben slechts een radertje in het geheel.’

Hoe wilt u zich presenteren als musicus?

‘Daar denk ik niet over na. Jezelf willen profileren is een valkuil. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik mezelf om de zoveel tijd opnieuw moest uitvinden. De mooie projecten dienen zich aan. Toen ik onlangs rust nam in verband met een blessure aan mijn linkerhand, kreeg ik de kans om de muziek te componeren voor een tv-serie (de animatieserie Moominvalley). Ook wil ik me verder ontwikkelen tot dirigent; ik wil wel goed voor de dag komen wanneer de grote orkesten me gaan vragen (lacht). Ik krijg zoveel kansen, ik ben een gelukkig mens.’

Amsterdamse grachten

De traditionele afsluiter van het Prinsengrachtconcert is een van de meest vertolkte Nederlandse liederen. Aan de Amsterdamse grachten werd in 1949 geschreven door componist Pieter Goemans die de tekst een paar jaar later schreef. De inspiratie zou zijn opgedaan door een wandeling over de brug waar de Prinsengracht en de Leidsegracht samenkomen. In Vic van de Reijt’s top 100 van Nederlandstalige singles staat de uitvoering van Wim Sonneveld op de eerste plek.

Het Prinsengrachtconcert is op 17/8 vanaf 21.20 uur live te zien op NPO 2 en te horen op NPO Radio 4.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden