Peiling: Nederlander maakt zich meer zorgen om privacy

Nederlanders zijn het afgelopen halfjaar minder onverschillig geworden als het gaat om hoe bedrijven omgaan met privacygevoelige informatie. Dat blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau Ipsos.

Beeld anp

In vergelijking met oktober vorig jaar is het aantal mensen dat zich geen zorgen maakt over privacy op internet afgenomen van 44 procent tot 32 procent.

Commerciële bedrijven
Nederlanders blijken vooral bezorgder te zijn over de mate waarin commerciële bedrijven zorgvuldig met hun gegevens omgaan. Het aantal Nederlanders dat denkt dat sociale media, online zoekmachines en de landelijke overheid onzorgvuldiger zijn geworden met persoonlijke gegevens is volgens Ipsos flink gestegen.

Het bewustzijn van de Nederlanders is volgens Ipsos verhoogd door recente ontwikkelingen. Drie weken geleden nam Facebook de app WhatsApp over voor een recordbedrag van 19 miljard dollar en deze week maakte ING bekend betaalgegevens van klanten te willen gaan verkopen aan bedrijven. Dat laatste nieuws werd pas bekend nadat de peiling van Ipsos werd uitgevoerd, en dat verklaart volgens het onderzoeksbureau mogelijk waarom de zorgen over het privacybeleid van banken en verzekeraars relatief laag is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.