Peanutszegels

'Eerst nummertje trekken, anders wordt u niet geholpen.' Altijd aardig, zo'n vriendelijke binnenkomer, denkt Niche bij het betreden van een postagentschap....

Naast de gebruikelijke Decemberzegels en de persoonlijke Decemberzegels brengt TPG Post dit jaar ook de zogeheten Goede Doelen Zegels op de markt. Zegels van 0,29 cent met een toeslag van 10 cent. Die toeslag gaat naar tien geselecteerde goede doelen met thema's als kinderen, voedselvoorziening, natuur en milieu en gezondheid: Artsen zonder Grenzen, Greenpeace, KWF Kankerbestrijding, Natuurmonumenten, Novib, Plan Nederland, Stichting TROS HELPT, STOP AIDS NOW!, Unicef en het World Food Programme.

Opvallend is, vindt Niche, dat duidelijk zichtbaar is welke zegels de 'normale' decemberzegels zijn en welke de toeslagzegels. De eerste zijn afgedrukt op een zilveren achtergrond en tonen allemaal enigszins flets, de toeslagzegels zijn in het goud uitgevoerd en hebben een iets duidelijkere uitstraling. Alle zegels zijn van dezelfde groep ontwerpers: Pam Asselbergs, Alex Scholing en Peter van Deursen van het bureau Eat.

'Deze zegel kan een mogelijkheid zijn voor particulieren en bedrijven om hun maatschappelijke betrokkenheid te tonen', schrijft TGP Post. Altijd mooi om maatschappelijk betrokken te zijn, maar daar hoef je natuurlijk niet per se mee te koop te lopen. Overigens komt TPG Post vaker met toeslagzegels: sinds 1924 al met de Kinderzegels, vanaf 1935 elk voorjaar met de Zomerzegels en een keer in de vijf jaar met de Rode Kruiszegels.

Eindelijk eens een aankoop van Niche waarmee de verloofde ook instemt. 'Gelet op de grote hoeveelheden geld die met Sinterklaas, Kerstmis en Oud en Nieuw over de balk worden gesmeten, is deze toeslag natuurlijk nog maar peanuts.'

De geestdriftige juffrouw van het postagentschap kijkt Niche bij het overhandigen van de honderd postzegels guitig aan: 'Succes met het schrijven.'

Zo'n vriendelijk woord doet Niche nóg meer dan een oranje polsbandje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden