PCM gaat ‘oorlog’ maken met nieuwe kranten

Uitgever PCM gaat zich vol op de dagbladen richten. ‘Vanaf vandaag is het oorlog in krantenland’, zei topman Ton aan de Stegge woensdag....

Jarenlang was basisverbreding het toverwoord bij PCM Uitgevers, om niet te afhankelijk te worden van de kranten. Maar wat de nieuwe baas Ton aan de Stegge betreft gaat het roer om: de uitgever van onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw gaat zich volledig op de dagbladen richten, en laat zich niet wegdrukken door bijvoorbeeld de gratis krant van investeerder Marcel Boekhoorn. ‘Vanaf vandaag is het oorlog in krantenland’, zei bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge woensdag op het Omroepcongres in Hilversum.

‘Eén of meer nieuwe titels met een groot volume’ moeten vanaf volgend jaar de basis gaan vormen voor PCM. Die zullen op commerciële leest worden geschoeid en met commerciële partners worden opgezet. Bij PCM wordt door de Volkskrant gewerkt aan een gratis krant. Daarnaast wordt gedacht aan een ronduit populaire gratis krant die het moet opnemen tegen De Telegraaf. Verder denkt Aan de Stegge aan uitgaven voor specifieke doelgroepen. Hij noemde een allochtonenkrant als voorbeeld.

Door de dalende oplagen en advertentie-inkomsten zit PCM in zwaar weer. Maar Aan de Stegge is vol vertrouwen. ‘PCM is marktleider met een uitstekende omzet en winst. Dat willen we uitbouwen. Als we niets doen, worden we een nichespeler. Daarom gaan we vol in de aanval. Alle energie en geld gaat naar de kranten. We gaan keihard concurreren.’

De joint venture met Wegener in AD Nieuwsmedia bevalt Aan de Stegge dan ook niet: de uitgever van het AD moet één eigenaar hebben. ‘Twee elkaar beconcurrerende uitgevers, die ook nog eens een andere visie hebben, dat werkt niet. Het is wij of Wegener, een tussenweg is er niet.’ PCM heeft 63 procent in AD Nieuwsmedia, Wegener 37 procent.

Samenwerking met níet-uitgevers ziet de PCM-topman wél zitten. Zo werd deze week bekend dat PCM samen met John de Mols Talpa de site www.skoeps.nl begint, waarop internetters nieuwswaardige filmpjes kunnen plaatsen. Partners lopen de deur sowieso plat bij PCM, stelde de topman, vanwege de ‘mooie toegang’ die de uitgever biedt tot consumenten. ‘Die relatie met de consument moeten we gaan exploiteren.’

PCM’s boekenuitgeverijen zoals Meulenhoff en Bohn Stafleu Van Lochem zijn vanaf nu ‘financiële deelnemingen’, zei Aan de Stegge. ‘We zullen voor ze zorgen als een goede huisvader. Maar als er een betere huisvader komt, die een mooi bedrag in het hoofd heeft, zullen we dat serieus bekijken.’

Verder neemt PCM voor de jaarwisseling een besluit over Oase TV, het plan van tv-producent Harry de Winter voor een commerciële kwaliteitszender. Een mooi plan, vindt de PCM-baas, maar hij vraagt zich af of een zender in het tijdperk van de digitale tv de beste manier is om de kijker te bereiken. Bovendien is het de vraag hoeveel geld PCM erin kan steken, gezien de ambitieuze plannen met de kranten.

Binnenkort besluit de PCM-top over de strategie. Aan de Stegge vertrouwde zijn gehoor in Hilversum toe dat hij zijn scherpe betoog niet had overlegd met de aandeelhouders van PCM, de Britse investeringsmaatschappij Apax en de stichting Democratie en Media. ‘Soms is het prettig financieel onafhankelijk te zijn’, grapte de PCM-baas, die een vermogen verdiende bij de verkoop van Telfort. ‘Ik ben blij dat het eruit is. Nu is er geen weg meer terug.’

Wilco Dekker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden