PCM en HMG lopen achterstand in

Uitgever PCM en televisiebedrijf HMG gaan na lang treuzelen ook het internet op. Met Spott.nl stappen beide bedrijven in een project dat door de wél doortastende uitgever VNU al was opgestart..

PCM en HMG staken zeeën van tijd in discussies over budgetten en managementstructuur, terwijl tijdschriftuitgever VNU dit jaar 165 miljoen gulden uittrekt en de ene na de andere internetsite begint. Waaronder Spott.nl.

Rubrieksadvertenties lenen zich bij uitstek voor internet. Wie een tweedehands Ford Escort zoekt, kan beter zijn pc aan het werk zetten, dan alle kranten doorworstelen. Dat geldt ook voor kajuit-motorboten, last-minute reizen, een baantje in de horeca of een contact-advertentie. De grote uitgevers hebben zo lang gewacht met initiatieven, dat nieuwe bedrijfjes kans zagen in dat gat te duiken.

Zo is bijvoorbeeld de Vaarkrant van De Telegraaf pijnlijk gepasseerd door het advertentieblad Boten en de bijbehorende site botentekoop.nl. Dat blad telt komend nummer 224 pagina's advertenties en groeide in vier jaar uit tot marktleider. 'Ik ben in een niche gestapt waar grote uitgevers overheen keken', stelt de dertigjarige uitgever Boris Hilberdink, die inmiddels eenzelfde blad voor campers en caravans is begonnen.

Op dat gebied kan hij concurrentie verwachten van Autotrader en autotrader.nl. Die bestonden een paar jaar geleden ook nog niet, maar daar staan ruim zesduizend tweedehands auto's op. De wakkere Nederlander die Autotrader begon, is inmiddels uitgekocht door het Britse mediaconcern Guardian Media Group. Al deze nieuwkomers moeten weer door de gevestigde uitgevers worden bestreden. Dat zal niet meevallen, waar sommigen zijn uitgegroeid tot marktleiders.

De Telegraaf is de meest alerte van de krantenuitgevers. Die geeft naast de Telegraaf-i ook websites uit onder de vlag Telegraafnet (zonder gotische letters om aan te geven dat commercie het hier overneemt van journalistiek). Daar valt onder meer een autosite onder, in samenwerking met weekblad Autovisie (ook van De Telegraaf). Dat levert, stelt de uitgever, het grootste occasion-aanbod van het land op.

Daarmee gaat De Telegraaf verder dan alleen een krant op internet. Zover is concurrent PCM nog lang niet. De Volkskrant, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad zijn op het net te vinden, maar die websites zijn bescheiden. Portalsites over reizen, boeken, film en muziek bevinden zich nog in een planningfase. Veel tijd is volgens een woordvoerder heengegaan met discussie over de plek van de internet-activiteiten binnen de bedrijfsstructuur.

HMG is nog helemaal niet actief op internet. Het concern hoopt deze zomer een portal te lanceren, met amusement en nieuws. Het is daarom geen verassing dat spott.nl een initiatief is van VNU. Die is voornamelijk actief op de zakelijke markt en heeft daardoor meer kennis en ervaring op het gebied van internet. Op de consumentenmarkt lanceerde VNU onlangs drie portals, maar voor spott.nl zoekt het meer bekendheid en advertentievolume. In ruil daarvoor biedt VNU expertise en durf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden